ارزیابی الگوی نقش مولفه های ادراکات کیفیت کلاسی در مولفه های ناسازگاری دانش آموزان دختر دبیرستان های مشهد

پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک فعالیت های کلاسی با ناسازگاری های دانش آموزان از طریق یک الگوی معادلات ساختاری است. بدین منظور نمونه ای به حجم 570 دانش آموز دختر دوره متوسطه شهر مشهد انتخاب شد. پرسشنامه ادراک فعالیت های کلاسی جنتری و اون و پرسشنامه سازگاری مدرسه ای سین ها توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. نتایج اجرای ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مولفه های ادراک کیفیت فعالیت های کلاسی شامل چالش، انتخاب، جاذبه، معنا و خودکارآمدی با مولفه های اجتماعی و آموزشی ناسازگاری رابطه منفی معناداری دارند، اما مولفه های چالش، انتخاب، جاذبه، معنا و خودکارآمدی با ناسازگاری عاطفی رابطه منفی غیرمعناداری به لحاظ آماری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مولفه های ادراک فعالیت های کلاسی، ناسازگاری تحصیلی را پیش بینی می کند (F(5،364)=21/11، p<0/001)و در این معادله، کلیه ضرایب رگرسیون به جز ضرایب جاذبه و معنا، به لحاظ آماری معنادار است. همچنین نتیج نشان داد که مولفه های ادراک فعالیت های کلاسی، سازگاری اجتماعی را پیش بینی می کنند (F(3،389)=6/73، p<0/001) و در این معادله، فقط ضریب جاذبه معنادار است. همچنین مولفه های ادراک فعالیت های کلاسی، سازگاری هیجانی را پیش بینی و تبیین نمی کنند. الگوی علی پیشنهادی رابطه مولفه های ادراک فعالیت های کلاسی با مولفه های ناسازگاری مدرسه ای نیز از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می شود برای افزایش سازگاری دانش آموزان، ادراکات مناسبی براساس تکالیف چالش انگیز، جذاب، معنادار توام با حق انتخاب و خودکارآمدی ایجاد گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1374520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!