بررسی کارایی نانولوله کربنی چند دیواره در حذف رنگ ژانوس گرین از محلول های آبی: مطالعه موردی رودخانه گنج نامه همدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
رنگ ها در صنایع نساجی، کاغذسازی، چرم سازی، لوازم آرایشی و تولید رنگ کاربردهای فراوانی دارند. با توجه به این که بسیاری از این رنگ ها سمی و سرطان زا می باشند، بنابراین حذف آن ها از فاضلاب این صنایع امری اجتناب ناپذیر جهت حفظ محیط زیست است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی کارایی حذف رنگ ژانوس گرین توسط نانو لوله کربنی چند دیواره از نمونه حقیقی آب رودخانه گنج نامه همدان بود.
روش ها
این مطالعه در مقیاس میدانی-آزمایشگاهی، در بهار 1391 بر روی نمونه آب رودخانه گنج نامه همدان انجام شد. تمام مراحل آزمایش تحت شرایط بهینه انجام و به صورت ناپیوسته از نانو لوله های کربنی چند دیواره استفاده گردید. اثر متغیرهای pH، مقدار جاذب، غلظت اولیه رنگ و زمان تماس بر راندمان حذف رنگ ژانوس گرین بررسی گردید. در نهایت ایزوترم های جذب رنگ بر روی جاذب براساس مدل های لانگمویر، فروندلیچ و تمکین بررسی شد. رسم نمودارها توسط نرم افزار Sigma Plot نسخه 10 و محاسبه انحراف معیار داده ها با آزمون آماری توصیفی توسط نسخه 18 نرم افزار آماری SPSSانجام شد.
نتایج
نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش زمان تماس تا 75 دقیقه و مقدار جاذب به میزان 0/02 گرم کارایی حذف رنگ افزایش یافته است. بهترین pH برای حذف رنگ 7 بود. همچنین در بررسی ایزوترم جذب مشخص گردید که جذب رنگ ژانوس گرین بر روی نانو لوله کربنی چند دیواره از ایزوترم جذب لانگمویر تبعیت می کند.
بحث و نتیجه گیری
نانو لوله کربنی چند دیواره می تواند به عنوان یک جاذب موثر و در دسترس جهت حذف رنگ ژانوس گرین از پساب های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1376283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!