دیدگاه اعضای هیات ممتحنه ی آزمون دانش نامه ی (بورد) تخصصی بیماری های پوست درخصوص چگونگی اصلاح روایی آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اخذ مدرک دانش نامه ی تخصصی نه تنها تداعی گر وجهه ی حرفه ای مناسب تری است، بلکه با فراهم آوردن امتیازاتی نظیر امکان فعالیت در دانشگاه ها، فرصت های شغلی بیشتری را برای دارنده ی آن به وجود می آورد. درستی هر آزمون در سنجش عملکرد شرکت کنندگان در آن از اهمیت ویژه ای برخودار است. یکی از مولفه های اصلی در ارتباط با درستی یک آزمون، روایی آن است. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه اعضای هیات ممتحنه ی آزمون دانش نامه ی تخصصی بیماری های پوست درخصوص امکان اصلاح روایی آن بود.
روش اجرا: این مطالعه در قالب پژوهشی پیمایشی طراحی و اجرا شد. ابتدا مصاحبه های انفرادی بدون ساختار با 2 نفر از اعضای هیات ممتحنه9ی آزمون دانش نامه ی رشته ی تخصصی بیماری های پوست، 2 نفر از اعضای هیات علمی که عضو هیات ممتحنه ی آزمون نبودند و 2 نفر از دستیاران رشته ی تخصصی پوست انجام شد. پس از تحلیل محتوایی، تنظیم گویه ها و انجام برخی اصلاحات براساس نظر خبرگان، روایی صوری و روایی محتوایی ابزار تهیه شده موردتایید قرار گرفت. سپس این ابزار در زمان برگزاری جلسات طراحی سوالات سال 1392 در اختیار اعضای حاضر در جلسات قرار گرفت. پس از جمع آوری، داده ها در پایگاه داده ای که به این منظور طراحی شده بود وارد شدند.
یافته ها
پانزده نفر از 16 نفر حاضر عضو هیات ممتحنه ی آزمون دانش نامه ی رشته ی تخصصی بیماری های پوست سال 1392 گویه های موردنظر خود را در ابزار مورد استفاده انتخاب کردند. ده نفر (66/7%) از پاسخ دهندگان مرد بودند. میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان و مدت عضویت آن ها در هیات ممتحنه ی آزمون به ترتیب برابر 56/1 (7/8) سال و 9/6 (6/2) سال بود. سخت ترین و آسان ترین گویه ها عبارت بودند از: «استفاده ی بیشتر از سوالات key feature problem (KFP) در آزمون کتبی دانش نامه ی رشته ی تخصصی بیماری های پوست می تواند به سنجش بهتر توان تصمیم گیری تشخیصی دستیاران منجر شود» و «در آزمون دانش نامه نگرش دستیاران نسبت به مقوله ی اخلاق به شکل مناسبی سنجیده می شود». برای ارزیابی هم سانی داخلی ابزار، آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن 0/76 بود.
نتیجه گیری
درحالی که 53% اعضای هیات ممتحنه ی آزمون دانش نامه ی تخصصی بیماری های پوست مخالف آن بودند که آزمون کتبی، حیطه های دانش دستیاران را به درستی می سنجد، اکثریت آن ها با روش های اصلاح روایی آزمون کتبی نیز مخالف بودند. هم چنین اکثریت آن ها با به کارگیری روش های اصلاح روایی آزمون شفاهی نیز مخالف بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1376466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!