بررسی نیمه کمی بیان ژنKAI1 در مراحل مختلف mRNA بافتی بیماران ایرانی مبتلا به سرطان بافت سنگفرشی مری و ارتباط آن با فاکتورهای دموگرافی و پاتولوژی بیماران

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ژن KAI1 یک ژن شناخته شده سرکوبگر متاستاز است که با مهار تحرک و تهاجم سلول های سرطانی اولیه، متاستاز را سرکوب می کند. ارزیابی بیان KAI1 در طیف وسیعی از تومورها، نشان داده کهKAI1 در همه بافت های نرمال بیان دارد اما میزان بیان mRNA آن در بافت ها یکسان نیست. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی نیمه کمی بیان ژنKAI1 در mRNA بافتی بیماران ایرانی مبتلا به سرطان بافت سنگفرشی مری و ارتباط خاموش یا روشن بودن این ژن در هر یک از مراحل سرطانی مری و سایر فاکتورهای دموگرافی و پاتولوژی بیماران به منظور تعیین یک مارکر مفید در شناسایی مراحل توموری به ویژه متاستاز و تهاجم در این بیماران بود.
مواد و روش کار
بدین منظور 35 نمونه توموری تازه و 12 نمونه نرمال از 35 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی تهیه شد و آزمایش RT-PCR بر روی cDNA سنتز شده حاصل از mRNA بافت ها با پرایمرهای بتااکتین و ژنKAI1 انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد در 69.2درصد نمونه ها بیان ژنKAI1 روشن و در 30.8درصد نمونه ها بیان این ژن خاموش بود. به طور جزئی تر نمونه های مرحله 3 و4 و نمونه های توموری واجد متاستاز اصلا بیانی برای این ژن را نشان نداد. تجزیه وتحلیل آماری مقایسه بیان ژنKAI1 در چهار گروه نرمال، مرحله یک، دو و سه توموری نشان داد که اختلاف معنی داری در بیان ژنKAI1 در این گروه ها وجود دارد (P<0.05).
نتیجه گیری
ارتباط معناداری بین بیان نیمه کمی ژنKAI1 با مرحله توموری نمونه ها(P<0.05) و با متاستاز(P=0.00015) مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1119 تا 1127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!