بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و اضطراب و افسردگی در بیماران دچار انفارکتوس میوکارد بستری در بیمارستان سید الشهداء دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا بیماری های قلبی عروقی در زمره گسترده ترین بیماری های مزمن قرارگرفته اند؛ و از علائم شایع در بیماران دچار سکته قلبی، اضطراب و افسردگی است. از طرفی طبق مطالعات مختلف، سلامت معنوی می تواند نقش مهمی در رویارویی و سازگاری بیماران با شرایط استرس زای ناشی از بیماری ها داشته باشد. به همین خاطر این مطالعه باهدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و اضطراب و افسردگی در بیماران دچار انفارکتوس میوکارد بستری در بیمارستان سید الشهداء دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت.
مواد و روش کار
این پژوهش یک تحقیق توصیفی- همبستگی بود. افراد موردمطالعه، 67 نفر از بیماران دچار انفارکتوس میوکارد بستری در بیمارستان سید الشهداء دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بودند که به روش نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه دارای سه بخش بود: بخش اول برای اطلاعات دموگرافیک در نظر گرفته شده بود. بخش دوم شامل مقیاس سلامت معنوی Palutzian & Ellison و بخش سوم شامل مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 و به کارگیری روش های آماری موردنیاز مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مطالعه حاضر 46 نفر (70/8 درصد) مرد و 19 نفر زن بودند. همچنین 23 نفر (37/7 درصد) علاوه بر بیماری قلبی، مبتلا به بیماری مزمن دیگر بودند. ازنظر وضعیت روانی، درمجموع 16(23/9 درصد) از افراد شرکت کننده در مطالعه فوق دارای میزان افسردگی یا اضطراب پایین (افراد سالم) و 36(53/7 درصد) از افراد شرکت کننده دارای میزان افسردگی یا اضطراب اختلال بینابینی و در آخر 15(22/4 درصد) از افراد شرکت کننده دارای میزان افسردگی یا اضطراب مشکوک به اختلال بودند.
ازنظر میزان معنویت، درمجموع 35(2/52 درصد) از افراد شرکت کننده در مطالعه فوق دارای سطح معنوی متوسط و 32(8/48 درصد) از افراد شرکت کننده دارای سطح معنوی بالا بوده و هیچ کدام از افراد حاضر سطح معنوی پایین نداشتند. بین سطح معنویت با سطح افسردگی و اضطراب و جنسیت و سطح تحصیلات و نوع شغل ارتباط معنی داری وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط معکوسی بین سلامت معنوی و سطح اضطراب و افسردگی وجود دارد و اجرای برنامه مراقبتی معنویت محور می تواند یک روش مناسب برای کاهش اضطراب بیماران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1092 تا 1101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!