بررسی تاثیر درمان های آنتی اکسیداتیو بر روی DNA فراگمانتاسیون اسپرم و نتایج بارداری در IUI

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
حدود نیمی از علل ناباروری مربوط به مردان هست. یکی از علل مهم ناباروری در مردان وجود رادیکال های آزاد در مایع سمینال هست که باعث اکسیداسیون DNA اسپرم و DNA فراگمانتاسیون اسپرم شده و درنهایت موجب کاهش قدرت حرکتی و باروری اسپرم می شود. بین آسیب DNA اسپرم و تشکیل جنین، بلاستوسیت، رشد جنین و بارداری ارتباط معکوس و معنی داری وجود دارد. تحقیقات نشان داده اند که مواد آنتی اکسیدان می توانند با خنثی سازی رادیکال های آزاد در مایع سمینال از آسیب اسپرم جلوگیری کنند. این مطالعه اثر Vit E،Vit C،Zn و امگا 3 (w3) را بر میزان فراگمانتاسیون DNA اسپرم و پیامد حاملگی در زوج های کاندید IUI بررسی می کند.
مواد و روش کار
در یک مطالعه کار آزمایی بالینی شاهد دار تصادفی شده، تعداد 150 زوج نازای 25-40 ساله کاندید IUI مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای تبریز را که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند در 5 گروه 30 تایی موردبررسی قرار دادیم. گروه شاهد، گروه دریافت کننده Zn، گروه دریافت کننده امگا 3، گروه Vit C و گروه E Vit. نمونه گیری به صورت غیراحتمالی ساده صورت پذیرفت. تمامی گروه ها به مدت 2 ماه تحت درمان قرار گرفتند و بعد از درمان میزان اندکس فراگمانتاسیون (DNA (DFI و نتایج حاملگی بعد از IUI مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
میزان فراگمانتاسیون (DNA (DFI در گروه شاهد در نمونه گیری اول 3/66± 34/7درصد و در نمونه گیری دوم 5/4 ± 35/3بود، در دریافت کنندهای Zn قبل از درمان 2/14± 33/60 بوده که پس از درمان به 2/9 ± 21 کاهش یافت، در دریافت کنندهای ویتامین C قبل از درمان 5/36± 38 بوده که پس از درمان به 5/4 ± 26/9 کاهش یافت، در دریافت کنندهای امگا 3 قبل از درمان 4/72±37/2 بود که پس از درمان به 3/5±22/6 کاهش یافت و در دریافت کنندهای ویتامین E قبل از درمان 3/54± 37/1 بود که این میزان بعد از درمان به 3/09± 21 کاهش یافت. این تغییرات ازنظر آماری معنی دار بود. (0/001>P)؛ اما میزان حاملگی در بین گروه ها تفاوت معنی داری نداشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه و پاسخ به درمان بهتر در گروه های دریافت کننده آنتی اکسیدان نسبت به گروه شاهد می توان بیان کرد که درمان با آنتی اکسیدان ها باعث کاهش میزان فراگمانتاسیون DNA اسپرم شده و تفاوت معنی داری بین گروه های دریافت کننده درمان و شاهد مشاهده گردید و در بین گروه ها گروه دریافت کننده ویتامین E بیشترین کاهش در DFI را نشان می دهد. در بررسی ما، نتایج حاصل از IUI در گروهای دریافت کننده آنتی اکسیدان و گروه شاهد اختلاف معنی داری را نشان نداد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1050 تا 1059
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!