درک رفتار ورزشی دختران نوجوان شهر تهران بر اساس الگوی مراحل تغییر در سال 92- 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کاهش فعالیت جسمی در دوران نوجوانی به ویژه در دختران نوجوان اثبات شده است. با این وجود درک نسبتا کمی از رفتار ورزشی و مکانیزم های آن در دوران نوجوانی وجود دارد. هدف از این پژوهش درک رفتار ورزشی دختران نوجوان شهر تهران بر اساس الگوی مراحل تغییر می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 430 دختر نوجوان 17-14 ساله که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعی روزانه شهر تهران انتخاب شدند، صورت گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه (پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه مراحل تغییر در فعالیت ورزشی) و سه مقیاس (مقیاس فواید و موانع ورزش، مقیاس خودکارآمدی و مقیاس فرآیندهای تغییر) استفاده گردید. روایی«مقیاس فواید و موانع ورزش»و «مقیاس فرآیندهای تغییر» به روش بر رسی شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و روایی صوری سنجیده شد. پایایی «پرسشنامه مراحل تغییر در فعالیت ورزشی» به روش آزمون مجدد انجام شد که ضریب کاپا آن 0/79 به دست آمد پایایی ا«مقیاس خودکارآمدی»به روش همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) 0/76 = α تعیین شد. پایایی «مقیاس فواید و موانع ورزش» با روش همسانی درونی و آزمون مجدد سنجیده شد که به ترتیب 94/ 0 = α و 0/87 = α و ضریب همبستگی پیرسون به ترتیب 0/98= r و 0/78 =r، به دست آمد. برای سنجش پایایی «مقیاس فرآیندهای تغییر» نیز از دو روش همسانی درونی و آزمون مجدد استفاده شد، که ضریب آلفای کرونباخ آن 0/91 = α و ضریب همبستگی پیرسون 0/97= r، به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس به همراه آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
30 درصد دختران نوجوان شهر تهران در مرحله پیش تفکر بودند و به طور کلی 73/8 درصد از نمونه ها در مراحل پیش از عمل (پیش تفکر، تفکر، آمادگی) و کم تحرک بودند. تمام سازه های الگوی مراحل تغییر از مرحله پیش تفکر تا مرحله نگهداری تفاوت معناداری داشتند (0/001>p). دختران نوجوان در مرحله پیش تفکر پایین ترین و در مرحله نگهداری بالاترین امتیاز را در خودکارآمدی، فواید درک شده و فرآیندهای تغییر داشتند و این روند در مورد موانع درک شده معکوس بود.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که الگوی مراحل تغییر می تواند به عنوان چارچوبی مناسب جهت درک رفتار ورزشی دختران نوجوان به کار گرفته شود. بنابر این استفاده از این الگو جهت درک و ارتقا رفتار ورزشی در دختران نوجوان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!