بررسی اثر بخشی باغبانی درمانی بر میزان افسردگی سالمندان مقیم در آسایشگاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مسائل عمده جمعیتی در اکثر کشورهای جهان، مسئله سالخوردگی جمعیت و پیامدهای ناشی از آن است. پژوهش حاضربا هدف بررسی اثر بخشی باغبانی درمانی بر کاهش افسردگی در سالمندان مقیم آسایشگاه انجام شد.
مواد و روش ها
طرح این پژوهش شبه آزمایشی مداخله ای و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و نمونه گیری در دسترس وجایگزینی تصادفی بود. در گروه مداخله کار کاشت، نگه داشت وبرداشت سبزیجات و صیفیجات با 28 نفر از سالمندان مقیم آسایشگاه انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شامل 14 سوال مربوط به نشانه های اختلال افسردگی درمقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 42 سوالی(Lovibond &Lovibond (1995 استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه توسط سامانی وجوکار(1386) در ایران تاییدشده است. تحلیل داده ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد.همچنین مشاهده کیفی آزمودنی ها به طور مداوم در دو گروه در طول مدت پژوهش انجام گرفت و برای تحلیل آن به صورت نمودار باهم مقایسه شدند.
یافته ها
نتایج حاصل در این پژوهش بیانگر این است که باغبانی درمانی میزان افسردگی را که میانگین آن قبل از مداخله در سالمندان گروه آزمایشی و کنترل به ترتیب برابر 20/42 و 17/21 بود، با اندازه اثر 0/38 به طور معناداری کاهش می دهد(0/01>P).
بحث و نتیجه گیری
یافته های تحقیق حاضر همخوان با تحقیقات گذشته نشان داد، تمرینات باغبانی باعث بهبود وضعیت روانی سالمندان شده و می توان از این برنامه در کاهش اختلال افسردگی ناشی از عوارض سالمندی و داشتن سالمندی با کیفیت بهتر سود جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!