اثر اپی گالو کاتچین-3- گالات بر حافظه فضایی پس از القای دمیلیناسیون با لیزولسیتین در تشکیلات هیپوکامپ موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری خود ایمنی سیستم عصبی مرکزی است که از طریق التهاب نورونی تشخیص داده می شود. در این مطالعه اثر اپی گالو کاتچین 3- گالات (EGCG) بر روند یادگیری و حافظه فضایی به دنبال القای دمیلیناسیون با لیزولسیتین در هیپوکمپ موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش، برای القای دمیلیناسیون 2 میکرولیتر لیزولسیتین (LPC) بصورت استریوتاکسیک در شکنج دندانه دار هیپوکامپ تزریق شد سپس حیوانات mg/kg 30، EGCG را بصورت داخل صفاقی و به مدت 7، 14، 28 روز پس از القای دمیلیناسیون با لیزولسیتین دریافت کردند، در نهایت حافظه فضایی توسط دستگاه ماز شعاعی بررسی شد. یافته ها با استفاده از آزمون اندازه گیری های مکرر و با سطح معنی داری 05/0P< مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که تزریق لیزولسیتین منجر به دمیلیناسیون موضعی شده و حافظه فضایی را مختل کرد، این اختلال در روزهای 7 و 14 پس از تزریق لیزولسیتین بارزتر و زمان رسیدن به غذا به طور معناداری نسبت به گروه کنترل بیشتر شد ((P<0/001.) به علاوه تیمار موش ها با EGCG باعث بهبود حافظه فضایی شد، بطوریکه تزریق EGCG به مدت طولانی یعنی 28 روز بعد از القای دمیلیناسیون، به طور معناداری یادگیری و حافظه فضایی را نسبت به گروه دریافت کننده لیزولسیتین (LPC) بهبود بخشید ((P<0/001.).
نتیجه گیری
در این مطالعه مشخص شد که تیمار طولانی مدت با EGCG می تواند یادگیری و حافظه فضایی موشها را بهبود بخشد، از این رو می تواند به عنوان دارویی برای عارضه های دمیلینه شدن مانند ام اس پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1377863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!