ارزیابی سطح روی در شیر مادران شیرده در ماه اول شیردهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
روی از عناصر ضروری برای رشد و نمو و حفظ سلامت بافت ها به شمار می رود. روی برای فعالیت بیش از 300 نوع آنزیم در بدن انسان ضروری است. دراین مطالعه، غلظت ریزمغذی روی درشیر مادران متعلق به یک ماه اول شیردهی سنجش و ارزیابی شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی – به روش مقطعی در فروردین 1393 به روش ساده انجام شد. از 150 مادر که در شهر یزد زایمان کرده بودند، منحصرا در مراکز بهداشتی و درمانی شهری نمونه گیری شد. حجمml 20-10 شیر به روش دستی در 3 نوبت به فاصله 5، 10 و 30 روزگی بعد از زایمان در صبح و بعد از تغذیه کودک جمع آوری گردید. غلظت ریز مغذی روی به روش اسپکتروفتومتر جذب اتمی اندازه گیری شد. نتایج حاصل از پرسشنامه ها و مقدار عنصر روی در شیر به روش آزمون ANOVA ارزیابی شدند.
نتایج
میانگین سن مادران67/4±40/27 سال بود. میانگین غلظت روی در شیر مادران mg/l35/0±60/2 بدست آمد. غلظت روی در شیر در مینیمم مقدار رنج استاندارد برای شیر مادر قرار داشت. نتایج آزمون های آماری نشان داد که غلظت روی در شیر مادران با سن، سطح تحصیلات، شغل و BMI مادران ارتباط معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
باتوجه به اینکه اکثر کودکان درماه اول از شیر مادر تغذیه می کنند. همچنین وجود عنصر روی در دوران کودکی به علت رشد سریع بدن یک نیاز بسیار حیاتی است، پیشنهاد یک رژیم غذایی حاوی ریز مغذی ها برای جبران کمبود عناصر در سرم مادران و متقابلا غذای کودک توصیه می گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
226 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!