بررسی دیدگاه مردم و کارشناسان بهداشتی در مورد نقش و عملکرد رسانه های محلی استان یزد در برنامه های سلامت عمومی

پیام:
چکیده:
مقدمه
از دیر باز اع ر دو و ارا آزشی ا در ز مر و روا، و ر ده شده است. ولی ظاهرا رسانه ها بویژه رسانه های محلی از این وظیفه خود غافل شده اند. پژوهش به بررسی نگرش مردم عادی و کارشناسان بهداشت در زمینه نقش و اهمیت رسانه ها در حوزه سلامت و همچنین عملکرد آن ها در این زمینه پرداخته است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی-مقطعی است. جامعه مورد پژوهش، کارشناسان بهداشت و مردم عادی شهر یزد بودند که در دو نمونه 211 نفری (کارشناسان) و 246 نفری (مردم عادی) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. پرسشنامه حاوی 18 سوال باز و بسته بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد و از آمار توصیفی و آزمون های کای اسکویر و یومن ویتنی در سطح 0/05 استفاده شد.
یافته ها
کلیه شرکت کنندگان با نقش رسانه های محلی در زمینه موضوعات مختلف با بهداشت موافق بودند و از این حیث تفاوت معنی داری بین این دو گروه وجود نداشت. تنها در زمینه اصلاح تصورات ذهنی نادرست افراد جامعه در زمینه بهداشت، کارشناسان نقش رسانه های محلی را نسبت به مردم عادی بیشتر ارزیابی کردند (0/038 = P). بین نگرش مردم عادی و کارشناسان در مورد عملکرد رسانه های محلی استان یزد در زمینه جلب مشارکت همگانی تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/355 = P).
نتیجه گیری
کلیه شرکت کنندگان معتقد بودند که رسانه ها می توانند نقش مهمی در تحقق مشارکت همگانی در حوزه سلامت ایفا نمایند ولی هر دو گروه، عملکرد فعلی رسانه های محلی را ضعیف ارزیابی نمودند که نشان می دهد باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!