آزمایش انتخاب گسسته، رویکردی کارا در ارزشگذاری اقتصادی منافع پروژه ها و سیاست های سلامت

پیام:
چکیده:
امروزه یکی از آموزه های سیاستگذاری در حوزه های گوناگون، توصیه به شناخت ترجیحات جامعه هدف ازسوی سیاست گذار است. در حوزه سلامت طراحی کارا و موثر سیاست ها و ارائه خدمات بهداشتی، نیازمند وجود انطباق میان اهداف آنها با خواسته های جامعه است که این خود مستلزم آگاهی سیاست گذاران سلامت، از ترجیحات افراد درخصوص برنامه های سلامت و دستاوردهای آن است.
مطالعات نظری نشان می دهد، یکی از بهترین روش ها جهت شناسایی ترجیحات افراد جامعه و ارزش گذاری منافع سیاست ها، آزمایش انتخاب گسسته است. با توجه به عدم شناخت کافی ازاین رویکرد در مطالعات داخلی و مغفول واقع شدن کاربرد آن در حوزه سیاستگذاری سلامت در کشور، در این مقاله سعی شده است دلایل اهمیت استفاده از آزمایش انتخاب گسسته در حوزه سلامت بیان شود و پس از تبیین مبانی نظری و متدولوژی به کارگرفته شده در این رویکرد، کارکردهای گوناگون آن در این حوزه ارائه شود.
با توجه به کارکردهای آزمایش انتخاب گسسته و ازآنجاکه در ابتدای اجرای طرح پزشک خانواده قرار داریم، به نظر نگارندگان این مقاله، یکی از الزامات و پیش نیازهای اجرای موفق طرح پزشک خانواده در کشور، آگاهی پیدا کردن نسبت به مولفه های اثرگذار بر تصمیم پزشکان عمومی برای ورود به این طرح از یک طرف و ازطرفدیگر شناخت عوامل موثر بر تصمیم شهروندان در انتخاب پزشک خانواده خود است. وجود چنین شناختی و لحاظ آن در نحوه پیاده سازی طرح، در کنار تمهید سایر بسترهای لازم همچون منابع مالی و زیرساخت های لازم، احتمال اجرای موفقیت آمیز طرح را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1378611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!