بررسی تطبیقی تئوری نمایندگی ظاهری

پیام:
چکیده:
با توسعه تجارت و سرعت فوق العاده در امر مبادلات تجاری، تخصصی شدن امور، پدید آمدن نیاز های متنوع و رو به رشد، شکل گیری اشخاص حقوقی و همچنین شکل گیری اقتصاد جهانی و بسیاری از عوامل دیگر، از اقدام مستقیم و مباشرت افراد جهت انجام همه اعمال حقوقی کاسته شده است. این عوامل اهمیت و ضرورت توجه به نهاد نمایندگی را قوت بخشیده است.
در میان اقسام مختلف نمایندگی، نمایندگی ظاهری یکی از جدیدترین، مهمترین و کاربردی ترین اقسام نمایندگی هاست که ترکیبی از دو نظریه - نظریه نمایندگی و نظریه ظاهر - می باشد. نمایندگی ظاهری استثنائی بر این قاعده عمومی حوزه نمایندگی است که نماینده غیر مجاز و فاقد اختیار نمی تواند اصیل خود را به قرارداد با اشخاص ثالث ملزم نماید. علی رغم استثنائی بودن این نظریه، در هر دو نظام حقوقی (حقوق نوشته و حقوق کامن لا و حتی نظام های حقوقی مختلط) و همچنین در میان کشور های مختلف – صرف نظر از درجه پیشرفت و توسعه – مفهومی شناخته شده است و مورد پذیرش اکثریت نظام های حقوقی قرار گرفته است و دارای قلمروها و کاربردهای جدیدی است که در نظام حقوقی ما مورد توجه قانون گذاران، قضات و نویسندگان حقوقی قرار نگرفته است. در این نوشتار به معرفی این کاربردها، که در چند سال اخیر مورد استفاده کشورها به خصوص در نظام های دارای حقوق عرفی (کامن لا) قرار گرفته است، می پردازیم و همچنین از چند مدل قانون گذاری در ارتباط با ورود این نظریه به قوانین کشورهای دارای حقوق نوشته سخن خواهیم گفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!