اپیدمیولوژی مسمومیت ناشی از مصرف ترامادول در ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ترامادول دارویی ضددرد شبه اپوئیدی، است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مورداستفاده قرار می گیرد. با توجه به ممنوعیت مصرف دیکلوفناک و اثربخشی ترامادول، استفاده از این دارو امروزه گسترش زیادی یافته و در بسیاری از موارد با مسمومیت ناشی از مصرف همراه است. بررسی میزان شیوع مسمومیت ترامادول در فراهم سازی بستری مناسب جهت اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولین جهت کاهش موارد نقش اساسی دارد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی که در سال 1390 در مرکز بهداشتی درمانی طالقانی ارومیه صورت گرفت، پرونده تمامی بیماران دچار مسمومیت مراجعه کننده به اورژانس و بستری در بخش از ابتدای تا انتهای سال 1390 موردبررسی قرارگرفته و داده های لازم از این پرونده ها جمع آوری گردید. سپس داده ها توسط نرم افزار spss نسخه 17 موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که شیوع مسمومیت با ترامادول در میان مراجعین به بخش مسمومیت در مقایسه با سایر مسمومیت ها در مردان با 91/02 درصد، افراد مجرد با 65/5درصد و جوانان رده سنی 18 تا 28 با 68 درصد در بالاترین حد قرار داشت. 17/5 درصد از بیماران همراه با ترامادول قرص های دیگری را مصرف نموده و 38/1 درصد از آنان علائم تشنج را داشتند. 61/9درصد از بیماران کمتر از دو روز در بیمارستان بستری بودند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای مسمومیت با ترامادول در این مطالعه در مقایسه با سوءمصرف سایر داروها به ویژه در بین جوانان و عوارض جانبی آن بر سلامت جسم و روان، اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولین جهت افزایش آگاهی جامعه و نیز آموزش پزشکان و متصدیانی که وظیفه فراهم نمودن داروی ترامادول و ارائه خدمات مراقبتی به بیماران مسموم را بر عهده دارند امری ضروری بوده و توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1081 تا 1087
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!