بررسی کارایی خاک مونتموریونیت در جذب سدیم دودسیل سولفات از محلول های آبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه مقادیر زیادی سورفاکتانت های حاوی SDS مصارف خانگی داشته و در انتهای جریان فاضلاب شهرها و ورودی تصفیه خانه ها دیده می شوند. هدف از مطالعه حاضر بررسی کارایی جذب سورفاکتانت سدیم دوسیل سولفات بر خاک مونتموریونیت به عنوان یک جاذب ارزان قیمت و در دسترس در ایران بوده است
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه تجربی است اثر غلظت اولیه سدیم دودسیل سولفات(SDS)، جرم جاذب و زمان واکنش بر حذف سدیم دودسیل سولفات توسط جاذب خاک مونتموریونیت مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه روی نمونه های سنتزی حاوی غلظت های 50و30، 10 میلی گرم در لیتر دودسیل سولفات انجام گرفت. غلظت مقادیر دودسیل سولفات به روش اسپکتروفتومتری در طول موج 625 نانومتر تعیین شد. مقادیر 0/5 و 0/25، 0/1 گرم در لیتر جرم جاذب در pH 10و 7، 4 در شرایط اختلاط کامل هوا با زمان های تماس (30و20،10، 5، 2/5) دقیقه مورد آزمایش قرار گرفت. مقادیر SDS و COD در مراحل مختلف اندازه گیری شد.
یافته ها
با افزایش جرم جاذب و زمان واکنش مقدار حذف آلاینده افزایش و با افزایش غلظت اولیه دودسیل سولفات مقدار حذف کاهش یافت. داده های این تحقیق نشان داد که بیشترین میزان جذب دودسیل سولفات توسط خاک مونتموریونیت در مدت زمان 30 دقیقه انجام و آزمایش به حالت تعادل می رسد. بیشترین میزان راندمان حذف و ظرفیت جذب در شرایط بهینه(غلظت اولیه mg/l 10، جرم جاذب 0/5 گرم در لیتر و pH=7 اتفاق افتاد. راندمان حذف SDS و CODبه ترتیب برابر با 77/5 و76 درصد بوده است.
نتیجه گیری
بررسی راندمان جذب SDS بر ذرات خاک مونتموریونیت بیانگر تغییرات جزئی در pH های مختلف بوده به نحوی که با افزایش pH از 4 به 10 راندمان به مقدار کمی افزایش یافته است. فرایند جذب همچنین تحت تاثیر جرم جاذب و غلظت اولیه SDS نیز قرار داشته به نحوی که افزایش جرم جاذب وکاهش غلظت اولیه آلاینده موجب افزایش کارایی جذب شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
766
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!