بررسی میزان بیان ژن E- cadherin در خون محیطی بیماران مبتلا به سرطان پستان در منطقه جنوب ایران

پیام:
چکیده:
زمینه
سرطان پستان شایع ترین بدخیمی در زنان است و به عنوان دومین عامل مرگ ومیر ناشی از سرطان ها محسوب می شود. مولکول E- cadherin، یک مولکول گلیکوپروتئینی است که از عرض غشا عبور کرده و در اتصال سلول به سلول نقش اساسی را ایفا می کند. با توجه به نقش مولکول اشاره شده، به نظر می رسد که میزان بیان این مولکول می تواند در سرکوب تومور و جلوگیری از متاستاز تومور به دیگر قسمت های بدن نقش اساسی را ایفا نماید. هدف از این تحقیق بررسی میزان بیان مولکول E- cadherin در بیماران مبتلا به سرطان پستان در جنوب کشور و مقایسه آن با افراد سالم می باشد.
مواد و روش ها
با توجه به مطالعات انجام شده توسط دیگر محققین، در این مطالعه مورد- شاهدی، 30 بیمار مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان های شیراز و30 نفر به عنوان گروه کنترل شرکت داشتند. افراد کنترل دارای سابقه خانوادگی سرطان یا بیماری های خود ایمنی از مطالعه حذف گردیدند. از خون محیطی افراد جهت استخراج mRNA و ساختن cDNA استفاده شد و جهت تعیین میزان بیان ژن E- cadherin از روش Real Time PCR استفاده شد. آنالیز آماری به وسیله برنامه های نرم افزاری SPSS ویرایش 18 و آزمون Mannwithny انجام شد.
یافته ها
میانه بیان ژن E- cadherin در افراد بیمار مبتلا به سرطان پستان، برابر 0/29 و در افراد کنترل برابر 0/330 بود، نتایج حاصل از تست های آماری، نشان دهنده عدم ارتباط میان میزان بیان ژن E-cadherin و بیماری سرطان پستان بود (P>0.05).
همچنین ارتباطی میان بیان ژن مذکور و فاکتورهای کلنیکی پاتولوژیکی بیماران مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
با توجه به عدم تفاوت معنی دار، میان میزان بیان ژن E-cadherin در بیماران و افراد گروه کنترل، به نظر می رسد که بیان ژن مذکور در افزایش استعداد ابتلا افراد به سرطان پستان در جمعیت جنوب ایران نقشی نداشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!