عوامل مرتبط با ایجاد زخم فشاری در بیماران بستری در بخش ارتوپدی

پیام:
چکیده:
مقدمه
زخم فشاری به عنوان یک مشکل اساسی در مراقبت بهداشتی مطرح است. دانش پرستاران از عوامل مرتبط با ایجاد زخم فشاری می تواند سبب کاهش زخم فشاری شود. پژوهش حاضر باهدف تعیین عوامل مرتبط با ایجاد آن در بیماران بستری در بخش ارتوپدی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، 330 بیمار بالغ فاقد زخم فشاری در بخش های ارتوپدی 4 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به طور در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق ابزار پژوهشگر ساخته «فرم مشاهده مراقبت پرستاری» (Nursing Care Observation Form) جمع آوری گردید. روایی فرم به روش شاخص روایی محتوی و پایایی به روش مشاهده هم زمان (ضریب همبستگی 0/85) انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
عوامل بسیاری مانند همراه بیمار، آموزش درباره پیشگیری از زخم فشاری، ماساژ، تغییر وضعیت بیمار، کشش استخوانی، وسایل کمک حرکتی، اجسام خارجی در بستر بیمار، دستگیره تخت و تشک مواج، با زخم فشاری همبستگی معنی دار آماری داشتند (0/05>P). در مدل رگرسیون لجستیک، نداشتن همراه همبستگی معنی داری با تشکیل زخم فشاری داشت (0/01>P).
نتیجه گیری
عوامل بسیاری سبب زخم فشاری بیماران بستری می شود. لذا آموزش دانشجویان و افراد ارائه دهنده مراقبت بهداشتی و درمانی در مورد عوامل مرتبط با زخم فشاری و لزوم به کارگیری اقدامات پیشگیری کننده در بیماران در معرض خطر قبل از تشکیل زخم فشاری از اهمیت زیادی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!