بررسی رفتارهای ارتقا دهنده سلامت پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب نظامی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سبک زندگی و رفتارهای ارتقا سلامت با کمیت و کیفیت مراقبت رابطه دارد. پرستاران نقش اساسی در ارتقاء سلامت عمومی مردم دارند. این پژوهش باهدف تعیین وضعیت رفتارهای ارتقادهنده سلامت پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب نظامی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی بوده و بر روی 400 پرستار شاغل در بخش های CCU، ICU، اتاق عمل، اورژانس، داخلی و جراحی بیمارستان های منتخب نظامی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایای انجام گردید. در این مطالعه از پرسشنامه بین المللی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت»(HPLP-II) (International Questionnaire of Health- Promoting Behaviors (HPLP-II)) استفاده گردید. پایایی به روش الفای کرونباخ با شرکت 30 نفر اندازه گیری شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از بین بیماری های گزارش شده توسط پرستاران، بالاترین درصد (19/5 درصد) بیماری های مزمن متعلق به گروه اختلالات اسکلتی-عضلانی به شکل کمردرد و پادرد بود. میانگین نمره کل رفتارهای ارتقادهنده سلامت 18/55± 133/79 بود. بالاترین نمره میانگین کسب شده در رشد معنوی (6/29±32/36) و کمترین نمره میانگین در فعالیت فیزیکی (4/53±13/84) کسب شده بود.
نتیجه گیری
با توجه به میانگین نمره کل رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت کسب شده توسط پرستاران موردپژوهش، رفتارهای سلامتی ایشان در سطح قابل قبول قرارمی گیرد. پایین بودن سطح فعالیت فیزیکی در پرستاران، لزوم اجرای برنامه های آموزش سلامت با تاکید بر فعالیت فیزیکی در بین ایشان را تاکید می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!