اثرات کینزیوتیپ بر درد و ناتوانی عملکردی در زنان جوان دارای کمردرد قاعدگی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کمردرد دوران قاعدگی در دختران جوان از عوامل کاهش فعالیت روزانه و ایجاد ناتوانی های عمل کردی بوده که لزوم توجه در به کارگیری درمان مناسب برای کاهش درد و افزایش توانائی های عمل کردی را نشان می دهد. با توجه به کاربرد روزافزون استفاده از کینزیوتیپ بر اصلاح عمل کرد و کاهش درد، این مطالعه با هدف بررسی اثر کینزیوتیپینگ روی ناحیه ستون فقرات کمری در دختران دانشجوی مبتلا به کمردرد دوره قاعدگی طراحی و اجرا شده است.
مواد و روش ها
32 دختر دانشجوی داوطلب مبتلا به کمردرد دوره قاعدگی در این مطالعه متقاطع دو طرفه به طور تصادفی در یکی از دو گروه مطالعه قرار گرفتند، در حالی که یک گروه دوره اول قاعدگی خود را بدون کینزیوتیپ و دوره بعد قاعدگی را با کینزیوتیپ گذراندند، گروه دیگر دوره اول قاعدگی را هم راه با کینزیوتیپ و دوره بعدی را بدون کینزیوتیپ طی کردند. در انتهای روز سوم دوره قاعدگی، همه گروه ها پرسش نامه ناتوانی عمل کردی Oswestry و همین طور پرسش نامه شدت و نوع درد McGill به هم راه شاخص درد ادراکی VAS را تکمیل کردند.
یافته ها
مقایسه متغیرهای درد و ناتوانی بین دو وضعیت قاعدگی هم راه با تیپینگ و قاعدگی بدون تیپینگ نشان دهنده کاهش معنی دار هر دو متغیر درد (0/005=P) و ناتوانی عمل کردی (P<0.0001) در وضعیت قاعدگی هم راه با کاربرد کینزیوتیپ نسبت به وضعیت بدون کینزیوتیپ بوده است.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کینزیوتیپینگ به طور موثری می تواند که شدت و نوع درد گزارش شده و سطح ناتوانی عمل کردی را بهبود بخشد و از این روش می توان به طور کاربردی در دختران جوان مبتلا به کمردرد دوره قاعدگی استفاده کرد
زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!