آیا نسبت Bax/Bcl-2 به عنوان نشانگر پیش آگهی با سن و محل تومور در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ در نظر گرفته می شود؟

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
Bax و Bcl-2 دو عضو اصلی خانواده Bcl-2 می باشند که نقش کلیدی در پیشرفت تومور و یا مهار مسیر داخلی آپپتوز که ناشی از نقص عملکرد میتوکندری می باشد، ایفا می کنند. بنابراین تعادل میان اجزای پیش برنده و مهارکننده آپپتوز این خانواده می تواند نقش مهمی در تعیین سرنوشت سلولی داشته باشد.
روش ها
در این مطالعه سطح بیانی نسبی mRNA ژن های Bax و Bcl-2 با استفاده از روش استخراج RNA، سنتز cDNA و تکنیک RT-qPCR در 22 بافت توموری مربوط به سرطان کولورکتال و بافت های غیرتوموری مجاور آن ها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
نقش پیش بینی کنندگی احتمالی بیان ژن های Bax و Bcl-2 و همچنین نسبت بیانی Bax/Bcl-2 در سرطان کولورکتال مورد ارزیابی قرار گرفت. وجود ارتباط معنی دار میان نتایج حاصله از آزمایش qPCR و پارامترهای مختلف کارسینومای کولورکتال از جمله سن و جنس بیمار، اندازه، مکان، مرحله پیشرفت و میزان تمایزیافتگی تومور بررسی شد. به طور شگفت انگیزی ارتباط معنی داری میان این پارامترها و سطح بیانی ژن های Bax و Bcl-2 مشاهده نشد. اما نسبت Bax/Bcl-2 از لحاظ آماری با سن بیمار و مکان تومور مرتبط بود. این نسبت در بیماران بالای 50 سال و همچنین در تومورهای جدا شده از کولون نسبت به سیگموئید کولون، رکتوسیگموئید و رکتوم کاهش داشت.
نتیجه گیری
این مقاله نشان دهنده ارتباطی معنی دار میان نسبت بیانی Bax/Bcl-2 و سن بیماران و مکان تومور بوده که این امر می تواند این نسبت را به عنوان مارکر مولکولی احتمالی دارای نقش پیش بینی کنندگی برای سرطان کولورکتال معرفی کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
69 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!