بررسی فراوانی و عوامل مرتبط با استفاده از انواع روش های طب مکمل در شهر خرم آباد در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه
در جوامع امروزی مقبولیت درمان با طب مکمل رو به افزایش است. هدف مطالعه حاضر تعیین فراوانی استفاده از انواع روش های طب مکمل و عوامل مرتبط با آن در ساکنان شهر خرم آباد بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در نیمه اول سال 1393 روی 790 فرد بالای 15 سال مراجعه کننده به تعدادی از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های شهر خرم آباد با استفاده از نمونه گیری چندمرحله ای انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودساخته با تایید روایی و پایایی بود. اطلاعات پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک، دفعات استفاده از انواع روش های طب مکمل تاکنون و در یک سال اخیر و میزان رضایت استفاده کنندگان از این روش ها بود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون آماری کای اسکوئر استفاده شد
یافته ها
در این مطالعه در مجموع 790 نفر مورد پرسش قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 9.8±38.9 سال بود. 79.8 درصد افراد مورد مطالعه تاکنون از حداقل یکی از روش های طب مکمل استفاده کرده بودند، ضمن اینکه 58.2 درصد در طول یک سال گذشته حداقل یکی از روش های طب مکمل را مورد استفاده قرار داده بودند. گیاهان دارویی و دعا درمانی به ترتیب با 69.2 و 37.2 درصد بالاترین مصرف را داشتند. کمترین فراوانی مربوط به روش های کائروپراکتیک (0.8 درصد)، هومیوپاتی (0.9 درصد) و هیپنوتیزم (1.4 درصد) بود. چاقی (15.8 درصد)، میگرن (14.2 درصد) و درد مفاصل (10.8 درصد) شایع ترین مشکلاتی بودند که افراد شرکت کننده در مطالعه برای درمان آن ها از طب مکمل استفاده کرده بودند.
نتیجه گیری
با توجه به فراوانی بالای استفاده از انواع روش های مختلف طب مکمل به ویژه گیاهان دارویی، اطمینان از اثربخشی و کارایی این روش ها به ویژه در پیشگیری و درمان بیماری ها، امری ضروری محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
962 تا 973
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!