مطالعه هیستولوژیک و هیستومورفومتریک تاثیر عصاره آبی- الکلی گیاه صبرزرد بر ساختار بافتی عصب سیاتیک در موش های صحرایی نر بالغ دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت ملیتوس باعث نقص متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پرونئین ها شده که در نهایت منجر به عملکرد ناقص سیستم عصبی محیطی می شود. تحقیقات نشان داده اند که گیاه آلوئه ورا اثر ضد دیابتی دارد؛ لذا در این پژوهش تاثیر عصاره آبی الکلی آلوئه ورا بر نوروپاتی دیابتی مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها
45 سر موش صحرایی نر در محدوده وزنی 250-200 گرم در 3 گروه 15 تایی شامل: کنترل، نجربی 1(دیابتی+ غذای معمولی) و تجربی 2 (دیابتی+ عصاره آلوئه ورا) به طور تصادفی تقسیم بندی شدند. گروه های تجربی 2 و 1 با تزریق استرپتوزوتوسین به میزان mg/kg 50 دیابتی گردیدند. گروه های کنترل و تجربی 2، به مدت 12 و 16 هفته عصاره آلوئه ورا با دوز mg/kg50 از طریق گاواژ دریافت نمودند. سپس عصب سیاتیک موش ها تشریح و خارج گردید. تغییرات ساختمانی عصب سیاتیک با مطالعات هیستولوژیک و هیستومورفومتریک مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
در حیوانات دیابتی کاهش معنی داری در میانگین قطر رشته های عصبی میلین دار و ضخامت میلین رشته های عصبی مشاهده شد. درمان طولانی مدت با آلوئه ورا به طور معنی داری از تمام این ناهنجاری ها در عصب سیاتیک حیوانات دیابتی جلوگیری کرده بود.
نتیجه گیری
یافته های ما نشان دادند که عصاره آبی الکلی آلوئه ورا به عنوان یک عامل با پتانسیل درمانی می تواند از تغییرات هیستومورفومتریک و هیستولوژیک ناشی از نوروپاتی محیطی دیابتی جلوگیری کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!