پیام های جهانی شهریار

پیام:
چکیده:
ادبیات ایران، همچون گنجینه ای عظیم از پیامدها و دستاوردهایی است که می تواند راهگشای بسیاری از چالش ها و ملایمات و بحران های روحی و معنوی انسان، در عرصه زندگی باشد. بنابراین ضروری است با بررسی و تحلیل تک تک متون منشور و منظوم ادب فارسی، به تبیین این راهکارها و آموزه ها، برای مقابله با این چالشها، پرداخت. یکی از این آثار دیوان شهریار است.
شهریار را بیشتر با اشعار عاشقانه و مضایم شاعرانه پرسوز و گداز می شناسند. در حالی که بخش قابل توجهی از دیوان وی را اندیشه های متعالی انسانی، آموز ه ها و مفاهیم پندگونه تشکیل می دهد آموزه های تربیتی و اخلاقی که نه برای انسان ایرانی بلکه برای نوع بشری، همچون آیینه ای است در مسیر تکامل. مضامینی چون توجه به بعد روحانی و ساحتهای متعالی انسانی، توجه به معنویت و وحدت گرایی، ایمان و تقوا و پارسایی به عنوان عاملان آرامش روانی، ترک دنیای ناپایدار و بیهوده شمردن زندگانی فانی، دعوت به احسان و نیکی و نوع دوستی، ترک ظلم، لزوم صبر و شکیبایی، قناعت و فروتنی، وفاداری به عهد، و... که در لابه لای اشعار نغز او به وفور مشهود است این پژوهش بر آن است تا برای نخستین بار به شیوه توصیفی – تحلیلی و با استنباط از اشعار شهریار، با آسیب شناسی و آگاهی از آفات و بحران های فراروی نوع انسانی در اعصار گوناگون، به آموزه ها و پیام های رهایی بخش شهریار، برای مقابله با این بحران ها و چالش ها بپردازد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
107 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!