تاثیر تیمار نانو اکسید فلزات بر خواص تخته فیبر با دانسیته متوسط ساخته شده از الیاف ساقه آفتابگردان

پیام:
چکیده:
در این تحقیق تاثیر نانو ذرات فلزی دی اکسید آلومینیوم (Al2O3) و اکسید مس (CuO)، بر خواص فیزیکی و مکانیکی تخته فیبر با دانسیته متوسط ساخته شده از مخلوط الیاف صنعتی چوبی و الیاف ساقه گیاه آفتابگردان با چگالی7/0گرم بر سانتیمتر مکعب مورد بررسی قرارگرفت. ماده اولیه در دو سطح شامل الیاف صنعتی چوبی و الیاف ساقه آفتابگردان، با درصد اختلاط در پنج سطح 100:0، 0:100، 50:50، 25:75، 75:25، نانو ذرات فلزی هر کدام در دو سطح 2 و 4 درصد با غلظت 400 پی پی ام براساس وزن خشک الیاف مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی های فیزیکی و مکانیکی نمونه ها شامل واکشیدگی ضخامت و جذب آب نمونه ها طی 2 و 24 ساعت غوطه وری در آب، مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته خمشی و چسبندگی داخلی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد، افزایش درصد نانو ذرات و الیاف صنعتی و کاهش الیاف ساقه آفتابگردان، باعث افزایش مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته تخته های مورد بررسی شد. استفاده از تیمار نانو فلزات باعث کاهش جذب آب و واکشیدگی ضخامت طی 2 و 24 ساعت غوطه وری در آب شد. به طور کلی می توان گفت که با استفاده از نانو آلومینیوم 4 درصد و نانو مس 4 درصد در تمامی سطوح اختلاط، تخته هایی با ویژگی های بالاتر از استاندارد 5-622 EN و مناسب برای مصارف داخلی ساختمان تولید نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!