رابطه رفتار خودآزمایی پستان و الگوی مراحل تغییر در داوطلبان سلامت شهر مشهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان یکی از عوامل منجر به مرگ در زنان به شمار می رود.در کشورهای توسعه یافته از هر نه زن یک نفر مبتلا به این نوع سرطان می شود. خودآزمایی ماهانه پستان یک فعالیت غربالگری مهم جهت تشخیص زودرس سرطان پستان است.لذا هدف مطالعه حاضرتعیین رفتار خودآزمایی پستان براساس مدل مراحل تغییردرداوطلبان سلامت شهرمشهد در سال1391می باشد. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع همبستگی در سال1391 بر روی 410 نفر از داوطلبان سلامت 20 ساله و بالاتردر مراکز بهداشتی درمانی شهری مشهد انتخاب شدند. (داوطلبان سلامت کسانی هستند که به منظور ترویج رفتارهای سالم در جامعه، مهارت های بهداشتی را فرا گرفته و دوره های آموزشی لازم را می گذرانند و آموخته های خود را حداقل به 50 خانوار منتقل می کنند). روش نمونه گیری به صورت طبقه ای بود؛ به این صورت که هر یک از مراکز بهداشتی درمانی شماره 1، 2، 3، 4 و 5 مشهد به عنوان طبقه در نظر گرفته شدند. سپس لیستی از افراد داوطلب سلامت مراکز بهداشتی درمانی تهیه شد و بر اساس آن تعداد نمونه ها، به نسبت این افراد در مراکز بهداشتی درمانی تخصیص داده شد. اطلاعات به وسیله پرسشنامه خودگزارشی در مراکز بهداشتی جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یک طرفه همبستگی پیرسون و اسپیرمن،تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین نمره سن واحدهای مورد پژوهش3/9 ± 8/34 بود.در بررسی میزان پیشگویی رفتارخود آزمایی پستان به وسیله الگوی مراحل تغییر با توجه به آزمون های به کار رفته،مشخص شد الگوی مراحل تغییرتا 54 درصد توان پیش بینی کنندگی در رفتار خودآزمایی پستان دارد.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه اثر بخشی مدل مراحل تغییر رادر پیش بینی رفتار خودآزمایی پستان درداوطلبان سلامت شهر مشهدتایید می کندلذا به نظر می رسد که می توان از این تئوری به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه های آموزشی به منظور بهبود سلامت زنان و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان استفاده کرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1387334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!