تمایز بیان ژن انتقال دهنده نوع 1 گلوکز در زمان های متفاوت فیزیولوژیکی در غدد پستانی بزهای عدنی ایران

پیام:
چکیده:
لاکتوز، به دلیل خاصیت اسمزی، تعیین کننده حجم شیر پستان می باشد. پیش ساز ضروری ساخت لاکتوز، گلوکز می باشد که در پستان غالبا توسط انتقال دهنده نوع 1 گلوکز از خون جذب می شود. در مطالعه اخیر، سطوح رونوشت برداری ژن انتقال دهنده نوع 1 گلوکز در غدد پستانی بزهای عدنی در پیش از زایمان، تولید شیر و زمان خشکی در دو گروه از دامهای با ارزشهای اصلاحی بالا و پایین برای صفت تولید شیر مورد مقایسه قرار گرفت. به همین منظور ابتدا ارزش اصلاحی به کمک روش رگرسیون تصادفی چند صفتی تخمین زده شد. سپس، از بافت پستانی توسط تفنگ بیوپسی نمونه برداری صورت گرفت و از روش Real Time PCR برای مطالعه بیان ژن مورد نظر استفاده گردید. براساس نتایج تحقیق حاضر، تمامی عوامل ثابت مدل که شامل گروه ارزش اصلاحی، مرحله نمونه برداری و اثر متقابل بین این دو عامل بودند، معنی دار گردید (005/0>p). همچنین، بیان این ژن فقط در زمان تولید شیر بین دو گروه ارزش-اصلاحی متفاوت بود، به طوری که بیشترین سطح رونوشت برداری در گروه دارای ارزش اصلاحی بالا مشاهده شد. الگوی رونوشت برداری این ژن در غده پستانی بین دو گروه نیز متفاوت بود، به طوری که حداقل بیان این ژن در گروه با ارزش اصلاحی بالا در پیش از زایمان بود، اما در گروه دیگر کمترین بیان در زمان تولید شیر بود. مشاهده بیان متفاوت بین دو گروه در زمان تولید شیر می تواند حاکی از تغییرات نوکلئوتیدی در جایگاه فاکتورهای رونویسی و یا محل اتصال miRNAها باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1388364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!