تاثیر مکمل آب انار بر آسیب عضلانی، استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از ورزش در مردان سالم جوان

پیام:
چکیده:
مقدمه
شواهد اپیدمیولوژیک نشان داده است که مکمل های آنتی اکسیدانی می توانند نقش مهمی در جلوگیری از آسیب عضلانی و استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش ایفا کنند. انار، به جهت داشتن مقادیر بالای ترکیبات منحصر به فرد پلی فنلی و آنتی اکسیدان ها، در سال های اخیر، توجه محققان را به خود معطوف کرده است. این مطالعه، با هدف بررسی تاثیر آب انار طبیعی بر استرس اکسیداتیو و آسیب عضلانی و التهاب ناشی از ورزش در مردان جوان انجام گردید.
روش ها
این مطالعه ی تجربی به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 30 مرد سالم جوانی که 3 جلسه در هفته ورزش کردند و واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند، به اجرا درآمد. آن ها به طور تصادفی، و با استفاده از جدول اعداد تصادفی، به دو گروه مورد (مکمل) و شاهد (دارونما) تقسیم شدند. افراد گروه مورد، روزانه یک فنجان 250 میلی لیتری آب انار، که به صورت آب انار طبیعی و تهیه شده توسط محقق بود و گروه شاهد نیز، روزانه یک فنجان 250 میلی لیتری دارونما را به مدت 8 هفته در ساعت معین دریافت کردند. نمونه ی خون، پس از حداقل 8 ساعت ناشتا بودن، جهت ارزیابی شاخص های آسیب عضلانی شامل کراتین کیناز (CK یا Creatine kinase) و لاکتات دهیدروژناز (LDH یا Lactate dehydrogenase) و شاخص پروکسیداسیون لیپیدی شامل مالون دی آلدهید (MDA یا Malondialdehyde) و شاخص التهابی شامل پروتئین واکنشی C (CRP یا C-reactive protein) درشروع و پایان مطالعه گرفته شد. آنالیز آماری با استفاده از آزمون های Paired-t و t مستقل انجام شد.
یافته ها
به دنبال مصرف 8 هفته ای آب انار، میزان MDA در گروه دریافت کننده ی مکمل از 5/1 به 1/1 میکرومول در لیتر کاهش و در گروه شاهد از 5/1 به 7/1 میکرومول در لیتر افزایش یافت. میانگین تغییرات این شاخص بین دو گروه دارای تفاوت معنی دار بود (047/0 = P). تغییرات LDH، CRP و CK در هیچ کدام از گروه ها معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه، نشانگر احتمال اثرات سودمند آب انار در تقویت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن و کاهش استرس اکسیداتیو می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2464 تا 2472
لینک کوتاه:
magiran.com/p1389051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!