ارزیابی ریسک فاکتورهای ناراحتی های اسکلتی- عضلانی دفاتر اداری و اجرای برنامه آموزشی ارگونومی

پیام:
چکیده:
اهداف
پرسنل اداری برای انجام کار نیازمند استفاده از کامپیوتر در مدت زمان طولانی ر یک وضعیت استاتیک می باشند. به همین علت شیوع ناراحتی های اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار با کامپیوتر در حال افزایش می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ریسک فاکتورهای ارگونومیکی محیط کاری اداری توسط روش ROSA و اجرای مداخله آموزشی در جهت کاهش این ریسک فاکتورها انجام پذیرفت.
روش ها
این مطالعه به صورت مداخله ای و بر روی 106 نفر از کارکنان اداری انجام پذیرفت. به منظور بررسی ریسک فاکتورهای ایجادکننده ناراحتی های اسکلتی- عضلانی در قبل و بعد از مداخله از روش ROSA استفاده شد. به منظور افزایش آگاهی پرسنل در تنظیم ایستگاه کاری از برنامه مداخله آموزشی استفاده شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSV16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
کاهش معناداری در میانگین نمره تلفن و مانیتور و میانگین نمره ماوس و کیبورد در قبل و بعد از مداخله آموزشی حاصل شد (P<0.001). بین میانگین نمره نهایی ROSA در قبل و بعد از مداخله آموزشی نیز تفاوت معناداری مشاهده شد (P<0.001).
نتیجه گیری
استفاده از روش ROSA برای ارزیابی ریسک فاکتورهای کار اداری مناسب بوده و از طریق این روش می توان کاستی های موجود در ایستگاه های کاری را شناسایی نموده و در جهت رفع نواقص اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1390681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!