تغییرات زمانی و مکانی آب توزیع شده در کانال های شبکه سد درودزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از اساسی ترین راهکارها برای ارتقای بهره وری آب کشاورزی، توزیع مناسب آب در شبکه کانال های آبیاری می باشد. در این تحقیق، توزیع آب در شبکه آبیاری و زهکشی درودزن برای 14 سال آماری(1375 تا 1389) بررسی شد. این شبکه در شمال غرب استان فارس واقع است که از سد مخزنی درودزن تغذیه می شود. با داشتن مقادیر حجم آب ورودی به کانال اصلی و کانال های زیرمجموعه آن، توزیع آب در شبکه درودزن بین کانال های هامون، اردیبهشت، سمت چپ و ابرج مورد بررسی قرار گرفت. از بررسی ماهانه توزیع آب در سال های مورد مطالعه دیده شد که در ماه های فروردین و اردیبهشت، آب وارد شده به کانال ها زیاد، در آبان کم و در بهمن وجود نداشته است. شاخص حجم سالانه آب تخصیص یافته بر واحد سطح بر اساس آب تحویلی تعریف شد، که به منظور توزیع عادلانه آب باید میزان این شاخص در کانال ها برابر باشد در حالی که با محاسبه آن مشخص شد که مقدار به دست آمده  برای کانال هامون نسبت به سایر کانال ها کم تر است.کم ترین مقدار میانگین سالانه این شاخص برای کانال هامون(l.s-1.ha-119/0) و بیش ترین مقدار برای کانال ابرج(l.s-1.ha-137/0) به دست آمد. نتایج نشان داد که کانال هامون نسبت به سایر کانال ها آب کم تری در واحد سطح گرفته و این مقدار در کانال ابرج با کم ترین سطح زیر کشت در غالب سال ها بیش تر از سایر کانال ها بوده است. پیشنهاد شد، آب مورد نیاز کشاورزان با توجه به سطح قابل کشت منطقه و بر اساس کل حجم آب تحویلی در هر سال، با رعایت عدالت، بین کشاورزان تحویل حجمی گردد تا آنان از توزیع آب مناسب تری برخوردار گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
684 تا 693
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!