تاثیر هوش هیجانی بر مهارت های مدیران موثر در جمعیت هلال احمر

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیران اثربخش، کسانی هستند که به خوبی از قابلیت های هیجانی خود بهره می گیرند و رابطه اثربخش و سازنده برقرار می کنند. در واقع، مدیران موفق بر ارتقای هوش هیجانی و پرورش قابلیت های عاطفی تاکید دارند. هوش هیجانی، توانایی درک و شناخت صحیح هیجان های خود و دیگران آن گونه که هست، توانایی به کارگیری هیجان ها به منظور کمک به حل مشکلات و داشتن زندگی اثربخش، توانایی حفظ انگیزه، استقامت در برابر ناملایمات، تنظیم حالات روحی و همدلی با دیگران را گویند. از این رو، این مطالعه به بررسی تاثیر هوش هیجانی بر مهارت های مدیران موثر پرداخته است.
روش
این مطالعه توصیفی- تحلیلی، با استفاده از روش سرشماری، همه مدیران جمعیت هلال احمر استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کرد (153=n). ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مشخصات فردی- اجتماعی، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی در 5 بعد (زیرمقیاس قابلیت فردی شامل سه بعد خودآگاهی، خودتنظیمی و انگیزش، و زیرمقیاس قابلیت اجتماعی شامل دو بعد همدلی و مهارت های اجتماعی) و پرسشنامه استاندارد مهارت های مدیران موثر، روایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 21-SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافته ها
در هوش هیجانی بین سطوح جنسیت و در مهارت های مدیران موثر بین سطوح سنوات خدمت اختلاف معناداری وجود داشت(0/05>p). تمامی ابعاد هوش هیجانی دارای همبستگی مثبت و معناداری با مهارت های مدیران موثر بودند، هوش هیجانی نیز با ضریب همبستگی(r=0/55، p<0/001) ارتباط مثبت نسبتا قوی و معناداری با مهارت های مدیران موثر داشت. بر اساس تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با روش گام به گام (Stepwise) ابعاد خودآگاهی (0/001>p، 0/43=Beta)، همدلی (Beta=0/2، p>0/05) و مهارت های اجتماعی (Beta=0/3، p>0/001) هوش هیجانی به ترتیب به طور معناداری دارای بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی برای مهارت های مدیران موثر بودند.
بحث و نتیجه گیری
هوش هیجانی با هر دو بعد قابلیت اجتماعی یعنی همدلی و مهارت های اجتماعی و فقط با بعد خودآگاهی از قابلیت فردی نقش مهمی در پیشگویی مهارت های مدیران موثر ایفا می کند. بنابراین به نظر می رسد برای افزایش مهارت های مدیران بهتر است روی قابلیت اجتماعی و بعد خودکنترلی برنامه ریزی بیشتری انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!