میزان ات خاک زراعی با کاربرد لجن و پساب شهرک صنعتی آق قلا

چکیده:
سابقه و هدف
لجن و پساب فاضلاب های صنعتی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از عناصر غذائی، به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرند. فلزات سنگین آلاینده های اصلی یافت شده در لجن و پساب های صنعتی هستند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر لجن دفعی و پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی آق قلا بر غلظت فلزات سنگین خاک می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد 72 نمونه پساب، خاک و لجن طبق روش های استاندارد، جمع آوری و هضم شد. سپس غلظت فلزات سنگین در نمونه ها با پولاروگراف تعیین مقدار شد. کلیه داده ها با سطح اطمینان 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین غلظت (Cd، Cu، Pb و Zn (mg/kd dw در لجن دفعی به ترتیب 53/ 0، 9/ 15، 44/ 1 و 7/ 692 و کم تر از حداکثر مجازEPA بوده است. غلظت آن ها در پساب خروجی جهت تخلیه به آب های سطحی غالبا در محدوده استاندارد بوده است. میانگین غلظت این فلزات در خاک آبیاری شده با پساب بیش تر از خاک شاهد بوده به طوری که غلظت سرب و روی به ترتیب بیش از 130 و 4 برابر و کادمیوم و مس کم تر از 2 برابر در یک دوره 10 ساله افزایش داشته اند. با توجه به آزمون آنالیز واریانس یک طرفه غلظت Zn و Pb در نمونه های خاک، لجن و خاک شاهد با اطمینان 95درصد دارای اختلاف معنی داری بوده است (05 /0< p). اما برغلظت Cd و Cu تاثیرگذار نبوده است (05/ 0> p).
استنتاج
با توجه به اینکه غلظت فلزات سنگین مورد مطالعه کم تر از حداکثر مجاز می باشد، استفاده از پساب و لجن دفعی در زمین های کشاورزی و فضای سبز با توجه به کمبود آب در این مناطق با رعایت ضوابط زیست محیطی امکان پذیر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!