تاثیر عصاره های گال مازو بلوط بر رشد و تشکیل بیوفیلم استرپتوکوکوس موتانس

چکیده:
سابقه و هدف
پوسیدگی دندان عفونتی است که با تشکیل پلاک دندانی که از نظر ساختاری نوعی بیوفیلم محسوب می شود، ایجاد می گردد. استرپتوکوکوس موتانس شاخص ترین باکتری دهانی عامل ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان است. هدف از این مطالعه ارزیابی فعالیت عصاره های اتانولی، متانولی، استونی و آبی گال مازو درختان بلوط بر رشد و جلوگیری از تشکیل بیوفیلم استرپتوکوکوس موتانس بوده است.
مواد و روش ها
از سویه باکتریایی. استرپتوکوکوس موتانس (ATCC: 25923) به عنوان سویه استاندارد در تشکیل بیوفیلم استفاده شد. عصاره ها به روش خیساندن و سوکسله تهیه گردید. سری رقت 00/ 10 تا 16/ 0 میلی گرم در میلی لیتر از عصاره ها در آب مقطر آماده گردید. اثر ضد میکروبی عصاره ها بر رشد استرپتوکوکوس موتانس به روش انتشار چاهک و فعالیت ضدبیوفیلمی عصاره ها به روش میکرودایلوشن با رنگ تنفسی TTC انجام گردید. مقایسه میانگین ها با آزمون آنالیز واریانسانجام شد.
یافته ها
عصاره های متانولی، اتانولی و استونی گال مازو خاصیت ضدباکتریایی برعلیه استرپتوکوکوس موتانس از خود نشان دادند. حداقل غلظت مهارکننده عصاره ها بین 160 تا 320 میکروگرم در میلی لیتر و حداقل غلظت کشنده آن ها 320 تا 640 میکروگرم در میلی لیتر به دست آمد. عصاره آبی گال مازو فعالیت ضدمیکروبی نشان نداد. عصاره های گال مازو در غلظت های بالاتر از 5/ 19 میکروگرم در میلی لیتر مانع از تشکیل بیوفیلم استرپتوکوکوس موتانس شد.
استنتاج
عصاره های گال مازو مانع از رشد استرپتوکوکوس موتانس شدند. این عصاره ها در ممانعت از تشکیل بیوفیلم استرپتوکوکوس موتانس بسیار موثر هستند. گال های مازو عوامل ضدمیکروبی بالقوه مناسبی محسوب می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!