مطالعه تاثیر تکرار پیش دوشی گاوهای شیری بر بار میکروبی شیر

پیام:
چکیده:
در این مقاله، به منظور نشان دادن اهمیت تعداد پیش دوشی، با مراجعه به دامپروری های اطراف گرمسار، تعداد 30 راس گاو با شیر سالم انتخاب شد. سپس طی آماده سازی پستان قبل از دوشش، از پیش دوشی های اول، سوم و پنجم نمونه شیر گرفته شد. نمونه های گرفته شده بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و تعداد تام باکتری های شیر تمام نمونه ها و تعداد سلول سوماتیک پیش دوشی پنجم تعیین شد. سپس 48 ساعت پس از خیس کردن جایگاه دامها، شمارش تعداد تام باکتری و سلولهای سوماتیک در پیش دوشی های فوق تکرار شد.
نتایج نشان داد میانه تعداد باکتری ها در جایگاه خشک در پیش دوشی اول 4458.5، سوم 1725 و پنجم 0 بود. همچنین میانه تعداد باکتری ها در جایگاه تر در پیش دوشی اول 23741.5، سوم 10750 و پنجم1250 بود. بنابراین بار میکروبی از پیش دوشی اول تا پنجم در هر دو جایگاه کاهش و در جایگاه تر در مقایسه با جایگاه خشک افزایش نشان داد (P=0.00). میانه تعداد سلولهای سوماتیک در جایگاه خشک (103× 675) کمتر از جایگاه تر (103×712.5) بود(P=0.00). به استثنای پیش دوشی سوم در جایگاه خشک، ارتباطی بین تعداد سلول سوماتیک و بار میکروبی یافت نشد. از این مطالعه نتیجه گیری شد که پنج بار پیش دوشی در جایگاه خشک و بیشتر از 5 بار در جایگاه تر برای نیل به اهداف موردنظر در پیش دوشی لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!