بررسی اثر فرهنگ بر سبک تصمیم گیری سه گروه از روان درمانگران ایرانی در حل تعارض های بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر فرهنگ بر سبک تصمیم گیری بالینی سه گروه از روان درمانگران ایرانی (روان شناسان ایرانی تحصیل کرده در غرب، روان شناسان ایرانی تحصیل کرده در کشور و روحانیون مشاور) در سه بعد تصمیم گیری بر مبنای مصلحت اندیشی-واقعیت گرایی، فردگرایی- جمع گرایی و جهت گیری کوتاه مدت-بلندمدت بوده است.
روش
طرح تحقیق مطالعه ی حاضر از نوع علی مقایسه ای و جامعه ی مورد نظر شامل کلیه ی روان درمانگران ایرانی بوده است. حجم نمونه ی مورد نظر شامل 83 روان درمانگر (30 درمانگر ایرانی تحصیل کرده در کشور، 21 درمانگر ایرانی تحصیل کرده در غرب، و 32 روحانی مشاور) بوده است که به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. هر یک از شرکت کنندگان پس از مطالعه ی سه معمای بالینی درجه ی اهمیت گزاره هایی مبتنی بر ابعاد تصمیم گیری مورد سنجش در این مطالعه را در تصمیم گیری بالینی خود از یک (کمترین اهمیت) تا 10 (بیشترین اهمیت) نمره گذاری نمودند.
یافته ها
نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان می دهد که بین سبک تصمیم گیری درمانگران ایرانی تحصیل کرده در کشور و روحانیون مشاور با سبک تصمیم گیری درمانگران ایرانی تحصیل کرده در غرب در دو بعد از سه بعد مورد مطالعه تفاوت های معناداری وجود دارد؛ چنان که سبک تصمیم گیری گروه اخیر نسبت به همتایان خود در دو گروه دیگر، بیشتر فردگرایانه و کمتر مصلحت اندیش بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، می توان این انگاره را مورد پذیرش قرار داد که تجربه ی فضاهای فرهنگی اجتماعی متفاوت سبک تصمیم گیری بالینی روان درمانگران را تحت تاثیر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!