اپیدمیولوژی و الگوی مقاومت دارویی در بیماران اسمیر مثبت ریوی استان آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
با وجود کاهش در بروز سل، سل مقاوم به چند دارو (MDR) و شدیدا مقاوم (XDR TB) منجر به پیچیدگی قابل توجهی از مدیریت درمان سل شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اپیدمیولوژیکی الگوی مقاومت دارویی با استفاده از روش کلاسیک تناسبی در استان آذربایجان شرقی بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه عرضی- مقطعی طولی(سالهای 91-90) بر روی 105 بیمار اسمیر مثبت ریوی، آزمون حساسیت دارویی خط اول و دوم با استفاده از روش تناسبی انجام شد.
یافته ها
تناسب مقاومت به حداقل یک داروی ضد سل (57/ 8%)3/ 33% در بیماران با سابقه قبلی بیماری و 1/ 6% از بیماران گروه درمانی جدید) بود. دو بیمار (9/ 1%) MDR و 1 مورد XDR-TB بودند. در تحلیل چندگانه بیماران با سابقه قبلی بیماری، شانس مقاومت دارویی بالایی داشتند (7/7 =OR). مقاومت به استرپتومایسن(7/ 5%) و اتامبوتول(95/ 0%) به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را در بین بیماران به خود اختصاص داده بودند و خلط(3/ 88%) و سرفه(4/ 86%) شایع ترین علائم بالینی بیماران را شامل می شدند.
نتیجه گیری
این مطالعه اولین بررسی در زمینه بیماران بومی استان آذربایجان شرقی بود. توزیع دور از انتظار بیماری در مناطق مختلف شهر، نیاز به بررسی های دقیق تر و انجام مطالعات کوهورت جهت کشف کم گزارش دهی و عوامل احتمالی دیگر را مطرح می کند. احتمال طغیان و افزایش ناگهانی و غیر قابل کنترل مقاومت به داروی ضد سل به علت شیوع بسیار بالای مقاومت در کشورهای همسایه به عنوان یک هشدار بهداشتی، استراتژی های جدید بهداشتی توام با همکاری های فرا مرزی و بین المللی را می طلبد. آزمایش و تشخیص سریع مقاومت دارویی در اولین فرصت با استفاده از روش های مولکولی در گروه درمانی2 (بیماران عفونت یافته مجدد) به علت داشتن احتمال بالای مقاومت دارویی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!