بررسی ویژگی های زمین شناسی و کانی شناسی زئولیت های معدن افتر سمنان

پیام:
چکیده:
توالی توف های زئولیتی شده منطقه افتر با سن ائوسن الیگوسن در شمال باختر افتر و 32 کیلومتری شمال باختر سمنان قرار گرفته است. بر پایه مطالعات زمین شناسی و کانی شناسی انجام شده که بر پایه نتایج حاصل از داده های پرتو (X (XRD، تجزیه های شیمیایی (XRF) و بررسی مقاطع نازک روی نمونه های برداشت شده از این منطقه، 3 واحد با اهمیت در رابطه با تشکیل زئولیت های افتر عبارتند از مارن های سبز تا قهوه ای رنگ، توف های سبز رنگ و لایه زئولیتی. بیشتر کانی های زئولیتی شناخته شده در منطقه از نوع کلینوپتیلولیت و هیولاندیت است و از کانی های همراه آنها در لایه های توفی و مارنی می توان به کلسیت، اورتوکلاز، پلاژیوکلاز، کوارتز، کانی های رسی، بیوتیت و شیشه های آتشفشانی اشاره کرد. بر پایه شواهد زمین شناسی و کانی شناسی، تشکیل زئولیت های منطقه را می توان حاصل فوران های آتشفشانی ماگمای اسیدی (احتمالا ریولیتی- داسیتی) در محیط کم ژرفای دریایی با pH بالا تفسیر کرد. شواهد نشان می دهد که با افزایش pH در محیط رسوب گذاری توف ها شرایط مناسبی برای تبدیل شیشه های آتشفشانی به زئولیت فراهم می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.