رفتار زمین شیمیایی عناصر کمیاب خاکی در گارنت های اسکارن خوت با استفاده از داده هایLaser Ablation-ICP-MS

پیام:
چکیده:
گارنت هایاسکارنخوت در باختر یزد در نتیجه فعالیت گرمابی توده های نفوذی کالک آلکالن الیگومیوسن تشکیل شده اند. ترکیب شیمیایی گارنت ها دراسکارن خوت به دو نوع متفاوتمحلول جامد گروسولاریت-آندرادیت و آندرادیت تقریبا خالصتقسیم بندی می شوند. گارنت های غنی از آهن (And>96)همسانگرد بوده در حالی که گارنت های گروسولاریت- آندرادیت (And74.3Gr24.8-And32.1Gr66.6)ناهمسانگرد بوده و زون بندی ترکیبی و ماکل قطاعی را نشان می دهند. زون بندیترکیبی گارنت های ناهمسانگرد می تواند در نتیجه برهم رشدی های گرمابی بر روی کانی های دگرگونی مجاورتی، تغییرات در دما، فشار، اکتیویته CO2 تغییرات غلظتAl و Fe3 و عوامل سینتیک رخ دهد. نتایجLA-ICP-MSنشان داد که گارنت های همسانگرد روندهای غنی شدگی از LREE و تهی شدگی از HREE همراه با بی هنجاری مثبت یوروپیم را نشان می دهند. این نوع گارنت ها در نسبت های بالای آب به سنگ (W/R)از سیال های مشتق شده ماگمایی در طی متاسوماتیسم تراوشی به سرعت رشد می کنند در حالی که گارنت های ناهمسانگرد غنی شدگی کمتری از عناصر کمیاب خاکی سبک داشته و بی هنجاری منفی ضعیفی از یوروپیم را نشان می دهند. این نوع گارنت ها توسط برهمکنش طولانی مدت سیال های منفذی با سنگ های میزبان در طی فرایند متاسوماتیسم انتشاری شکل می گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
263
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.