بررسی ویژگی پیش نشانگری ابعاد فرکتالی پیش از زمین لرزه بلده- کجور، البرز مرکزی

پیام:
چکیده:
در این پژوهش برای بررسی الگوی لرزه خیزی و ویژگی پیش نشانگری ابعاد فرکتالی، توزیع مکانی و تغییرات زمانی بعد همبستگی مراکز سطحی (De) و زمانی زمین لرزه ها (Dt) پیش از زمین لرزه بلده-کجور مورد مطالعه قرار گرفت. این زمین لرزه که یکی از بزرگ ترین زمین لرزه های صد سال اخیر نزدیک به تهران به شمار می رود، با (2/ 6 = Mb (ISC در خرداد ماه 1383 در دامنه شمالی البرز مرکزی روی داد. نقشه توزیع مکانی ابعاد فرکتالی در بخش خاوری مرکز سطحی کاهش De و Dt را نشان می دهد، که در نمودار تغییرات زمانی این کاهش در سال 2002 مشاهده می شود. با توجه به نمودار مکان- زمان زمین لرزه ها به نظر می رسد این کاهش به دلیل خوشه های زمین لرزه ای بزرگ تر از پس زمینه که در سال 2002 رخ داده اند، باشد. بررسی الگوی لرزه خیزی با توجه به تغییرات این متغیرها در مکان و زمان و همچنین نمودار مکان- زمان زمین لرزه ها نشان دهنده وجود الگوی دونات (خوشه های زمین لرزه ای بزرگ تر از پس زمینه و تعداد زیادی زمین لرزه های کوچک) و یک دوره آرامش لرزه ای است. نتایج پژوهش نشان می دهد که متغیرهای فرکتالی به خوشه بندی زمانی در زمان و مکان حساس هستند. در نتیجه تغییر در متغیرهای فرکتالی، پیش نشانگری برای زمین لرزه بلده- کجور است، که به وسیله فعالیت لرزه خیزی و آرامش لرزه ای مشخص می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.