تاثیر عصاره زعفران براختلالات یادگیری ناشی از هایپوپرفیوژن مغزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
گیاه زعفران گیاهی دارویی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد. مطالعه حاضر به علت استفاده از این خاصیت گیاه و همچنین نیاز جامعه به درمان و پیشگیری ضایعات شناختی که به دلیل افزایش استرس اکسیداتیو متعاقب ضایعات ایسکمیک مغز و بیماری های قلبی-عروقی رخ می دهد، انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه موش های صحرایی نر سفید به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده و در گروه آزمون تجویز روزانهی عصارهی زعفران به مدت هفت روز صورت گرفت. گروه دیگر در همین مدت زمان سالین نرمال دریافت کرد. سپس با انجام عمل جراحی دو رگ (بستن عروق کاروتید مشترک) بر روی نیمی از نمونه های هر گروه، ضایعهکاهش جریان خون مغزی (هایپوپرفیوژن) در آنها ایجاد شد. سپس مجددا به مدت 4 روزپیاپی بعد از عمل جراحی تمامی موش های گروه آزمون عصاره زعفران را دریافت نموده، در پایان همه موش ها با آزمون رفتاری ماز آبی موریس مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
آنالیز آزمون رفتاری ماز آبی موریس تفاوت معنی داری را میان گروه جراحی شده که دارو دریافت کرده بودند و گروه کنترل (جراحی شده بدون دریافت دارو) نشان داد. به عبارت دیگر عصاره زعفران موجب اختلالات یادگیری ناشی از هایپوپرفیوژن مغزی را به طور معنی داری کاهش داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که عصاره زعفران می تواند اختلالات یادگیری ناشی از کاهش خون رسانی مغزی را که متعاقب ایجاد استرس اکسیداتیو و تخریب هیپوکمپ رخ می دهد را در موش های صحرایی کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!