مقایسه ی سوگیری استدلال- استنتاج زودهنگام بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و افراد بهنجار

پیام:
چکیده:
اضطراب اجتماعی، ترس از ارزیابی شدن یا کانون توجه قرار گرفتن است و یکی از انواع اختلال های اضطرابی است. افراد مبتلا از این می ترسند که آن ها را شکست خورده، بی لیاقت و غیر عادی در نظر بگیرند. پژوهشگران، چهار نوع سوگیری شناختی را در افراد مضطرب شناسایی کرده اند؛ توجه، حافظه، قضاوت و تعبیر. یکی از سوگیری های استدلال، استنتاج زودهنگام است. قضاوت درباره چیزی، بدون داشتن همه حقایق. بیش تر در موقعیت هایی آشکار می شود که شامل موضوعاتی در ارتباط با ارزیابی خود است. در این پژوهش، این سوگیری در افراد مضطرب اجتماعی بررسی شد. بدین منظور از مقیاس اضطراب اجتماعی کانور(2000) و آزمایه شباهت ها (صفاریان، 1389) استفاده شد. طرح پژوهش، علی- مقایسه ای بوده است. از نمونه گیری در دسترس استفاده شد و چهار گروه شرکت کنندگان: الف. 9 نفر: اضطراب اجتماعی خفیف، ب. 26 نفر: اضطراب اجتماعی متوسط، ج. 10 نفر: اضطراب اجتماعی شدید و د. 45 نفر بهنجار بررسی شدند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین گروه ها، از نظر سوگیری، استنتاج زودهنگام تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های این پژوهش، می توان اذعان داشت مبتلایان به اضطراب اجتماعی دارای سوگیری در استنتاج هستند و در مقایسه با افراد بهنجار، برای اینکه زودتر از اضطراب رها شوند، بر اساس شواهد ناقص، عجولانه تصمیم می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!