بررسی اثر عصاره رزماری در کیفیت شیمیایی و میکروبی فیش فینگرهای تولیدشده از گوشت چرخ شده ماهی فیتوفاگ (Hypophthalmichthys molitrix) در شرایط نگهداری سرد

پیام:
چکیده:
عصاره های گیاهی یکی از منابع خوب آنتی اکسیدانی و مواد ضد میکروبی اند. نیاز به آنتی اکسیدان های طبیعی در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی باعث تحقیقات علمی گسترده ای در دهه های اخیر شده است. هدف از این پژوهش بررسی اثر عصاره رزماری (Rosmarinus officinalis) با غلظت های مختلف (0، 1، 5/2 و 5 درصد) در کیفیت فیش فینگر تهیه شده از گوشت چرخ شده ماهی فیتوفاگ بود. بدین منظور نمونه ها در دمای 1±4 درجه سانتی گراد در یخچال (به مدت 15 روز) نگهداری شدند. طی دوره نگهداری آزمایش های شیمیایی (شامل اندازه گیری شاخص های pH، تیوباربیتوریک اسید (TBA) و مجموع بازهای نیتروژنی فرار (TVB-N) و میکروبی (شمارش کل باکتری ها) درباره نمونه های تهیه شده انجام شد. بر اساس نتایج، شمارش کل باکتری ها نشان داد که عصاره رزماری خاصیت ضد باکتریایی دارد و به جز روز 6 در همه روزها نمونه شاهد نسبت به نمونه های تیمارشده با عصاره رزماری بار باکتریایی کل بیشتری دارد. نتایج نشان داد که در نمونه های تیمارشده با عصاره رزماری شاخص pH طی نگهداری به طور معنی داری کاهش یافت)05/0> (P، که این کاهش تا حدی به دلیل خاصیت آنتی باکتریایی رزماری است. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره رزماری مانع بالارفتن TBA از حد قابل قبول طی دوره نگهداری شد. از روز 6 تا پایان دوره نگهداری مقدار TBA در نمونه های تیمارشده با عصاره رزماری به طور معنی داری کمتر از نمونه های شاهد بود. مجموع بازهای نیتروژنی فرار (TVB-N) در نمونه های تیمارشده با غلظت های مختلف عصاره رزماری به جز عصاره 5 درصد تا روز آخر نگهداری از حد قابل قبول تجاوز نکرد. بر اساس نتایج این پژوهش، می توان برای نگهداری و حفظ بیشتر کیفیت فیش فینگر در شرایط سرد در دوره ای کوتاه از عصاره رزماری 1 درصد استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
599 تا 610
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!