پیامدهای ختنه در زنان: مروری بر مطالعات موجود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، ختنه زنان شامل برداشت یا صدمه به بخشی یا تمام قسمت های دستگاه تناسلی خارجی زنان بدون دلیل پزشکی است. بر طبق گزارش WHO، 100 تا140 میلیون زن و دختر در دنیا ختنه شده اند که در مطالعات مختلف عوارض و پیامدهای متعددی برای این عمل ذکر شده است. در مطالعه ی مروری حاضر به بررسی مطالعات صورت گرفته در زمینه ی پیامدهای ختنه زنان پرداخته شده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر، نتایج منتشر شده در زمینه بررسی پیامدهای ختنه زنان را در فاصله سال های 2013 - 2003 در پایگاه های Pubmed، Medline، Cochran library، Cinahl، Emro، WHO،Iranmedex و SID مورد بررسی قرار داده است. برای جمع آوری اطلاعات، ابتدا مقالاتی که در متن خود دارای یکی از کلمات کلیدی cutting، Female genital mutilation، Infibulations، Female circumcision به تنهایی و یا همراه با کلمات Obstetrics، Gynecologic Consequence Psychiatric consequence health outcome بودند، جستجو شد که در نهایت مجموع آنها به 74 مقاله رسید.
یافته ها
ختنه زنان با عوارض و پیامدهایی مانند عفونت، درد هنگام مقاربت، تکرر ادرار، خونریزی های مداوم، قاعدگی دردناک، عفونت دوران بارداری، احتمال ابتلا به هپاتیت و نازایی در زنان همراه است. اما با توجه به این که تعداد مطالعات مورد شاهدی در خصوص بررسی این عوارض در جوامع مختلف بسیار کم است، با قطعیت نمی توان در مورد ارتباط پاره ای عوارض با ختنه ی زنان اظهار نظر نمود.
نتیجه گیری
ختنه زنان یکی از مظاهر نقض حقوق بشر و خشونت علیه زنان و دخترانی است که حق داشتن بدن و جسم سالم را دارند. بنابرین، علیرغم تلاش جهانی، هنوز در مناطقی از دنیا که این سنت وجود دارد نیاز به اقدامات شدیدتر و جدی تر برای متوقف کردن آن احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!