ارزیابی دو رنگ مورد استفاده در روشMark-Release-Recapture برای علامتگذاری موریانه Microcerotermes diversus Silvestri)Isoptera:Termitidae)

پیام:
چکیده:
از روش های Mark-Release-Recapture به منظور تعیین قلمروی جستجوگری کلنی موریانه ها و ارزیابی جمعیت موریانه های جستجو گر استفاده می شود. در این تحقیق، علامت گذاری موریانه ها با استفاده از دو رنگ(NB) Nile Blueو(NR) Neutral Red به منظور تعیین غلظت های مناسب از این دو رنگ که درکوتاه ترین زمان ممکن باعث رنگ شدن موریا نه ها شوند، انجام شد. تیمارها شامل 3 غلظت 1/0، 25/0 و 5/0 درصد از هر یک از رنگ های NB وNR بودند. برای تیمار شاهد از یک میلی لیتر آب مقطر استفاده شد. هر تیمار با چهار تکرار و هر تکرار شامل50 موریانه کارگر، در انکوباتور تاریک (در دمای 2±28 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 5±90 درصد) درپتری هایی به قطر 9 سانتی متر حاوی کاغذ صافی (واتمن شماره 1 به قطر 9 سانتی متر) نگهداری شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SAS و آزمون مقایسه میانگین ها (LSD) انجام شد. در مقایسه میانگین تیمارهای NB وNR با تیمار شاهد از نظر بقا، درصد رنگ آمیزی (بعد از تبدیل درصد ها به Arcsin) وکاهش وزن کارگرها، غلظت های1/0و25/0 درصد NB و غلظت های25/0 و 5/0 درصد NR اختلاف معنی داری با شاهد نشان ندادند. درنتیجه به منظور تعیین مناسب ترین غلظت با کمترین مدت زمان رنگ آمیزی، آزمایش دیگری با تشنه نگه داشتن موریانه ها به مدت 8 ساعت قبل از آزمایش انجام شد که غلظت های 0/1 درصد NB و 0/5 درصد NR پس از 24 ساعت باعث رنگ شدن 90درصد موریانه ها شدند. بنابراین به منظور سرعت بخشیدن به زمان رنگ آمیزی می توان از غلظت های 0/1 درصد NB و 0/5 درصد NR همراه با تشنگی استفاده نمود. بررسی های آزمایشگاهی و مطالعات اولیه صحرایی نشان داد که می توان از این رنگ ها برای ارزیابی رفتار جستجو گری، تعیین تعداد کلنی، تشخیص هم آشیانه ای در آزمایش های رفتار های تهاجمی و آزمایش های انتقال سموم بین موریانه ها، درموریانه Microcerotermes diversus استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1395622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!