عوامل شناختی پیش بینی کننده ازدواج فامیلی در میان مراجعین به مراکز مشاوره ازدواج استان کهکیلویه و بویراحمد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در ازدواج های فامیلی احتمال تولد نوزاد معلول 2 تا 3 برابر بیشتر است که این امر می تواند پیامدهای منفی متعددی را به دنبال داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین عوامل شناختی پیش بینی کننده ازدواج فامیلی بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی به روش مقطعی بود که در میان 516 نفر از مراجعین به مراکز مشاوره قبل از ازدواج استان کهکیلویه و بویراحمد انجام گرفت. آزمودنی ها به روش نمونه گیری در دسترس، در میان چهار مرکز مشاوره قبل از ازدواج انتخاب شدند و اطلاعات به وسیله پرسشنامه و به صورت خود گزارش دهی جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS-20 و با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون لجستیک در سطح معناداری کمتر از 0.05 تحلیل شدند.
یافته ها
دامنه سن شرکت کنندگان 15 تا 30 و میانگین آن 3.96±23.43 سال بود. ازدواج 43.4 درصد از شرکت کنندگان به صورت فامیلی بود. نرم های انتزاعی (1.304=OR) و عوامل فرهنگی (1.244=OR) عوامل قوی تری در پیش بینی اقدام به ازدواج فامیلی بودند.
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن آمار ازدواج فامیلی در این مطالعه، ضرورت توجه بیشتر به انجام اقدامات اطلاع رسانی در خصوص مشاوره های ژنتیکی پیش از ازدواج پیشنهاد می شود. همچنین به نظر می رسد در طراحی مداخلات آموزشی توجه به نرم های انتزاعی و عوامل فرهنگی مرتبط با ازدواج فامیلی می تواند نتایج سودمندی را در این زمینه به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1395881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!