سطح سرمی آنتی اکسیدان ها در بیماران مبتلا به پمفیگوس ولگاریس

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پمفیگوس شامل گروهی از بیماری های اتوایمیون تهدیدکننده حیات است. که باعث بروز تاول و اروژن در پوست و غشای مخاطی می شود. پمفیگوس وولگاریس یکی از انواع بسیار شایع و مهم است. گزارشات اخیر شیوع بسیار بالای پمفیگوس را در ایران آشکار نمودند چنین به نظر می رسد استرس اکسیداتیو که مسئول بروز بسیاری از بیماری های مربوط به انسان هست و نیز جزو چندین فاکتور پیشنهادشده در اتیوپاتوژنز پمفیگوس محسوب می شود. مطالعه حاضر برای ارزیابی سطح سرمی آنتی اکسیدان گلوتاتیون پراکسیداز و سطح کلی آنتی اکسیدانت ها و نیز سطح سوپر اکسید دسموتاز در بیماران پمفیگوس ولگاریس طراحی گردید.
مواد و روش کار
این مطالعه تحلیلی مورد – شاهد (case-control) بیماران مبتلا به پمفیگوس ولگاریس مراجعه کننده از بهمن ماه 1390 تا آبان ماه 1391 به بیمارستان پوست رازی تهران با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج در بر می گیرد. 30 بیمار مبتلا به پمفیگوس ولگاریس که بیماری شان اخیرا تشخیص داده شده و هنوز تحت درمان قرار نگرفته اند به عنوان گروه مورد و 30 فرد سالم از همان مرکز که به لحاظ جنسی و سنی با گروه اول مطابقت داشتند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.
تشخیص بیماری پمفیگوس ولگاریس توسط هیستوپاتولوژی و ایمونوفلورسانس مستقیم تایید گردید. سرم گروه مورد و کنترل برای ارزیابی فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) و توتال آنتی اکسیدانت (TAS)، سوپر اکسید دسموتاز (SOD) به روش اسپکتروفتومتری موردبررسی قرار گرفت و با یکدیگر مقایسه گردید. -test مستقل برای مقایسه متغیرهای پیوسته بکار برده شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS با P≤0. 001 معنی داری انجام گرفت.
یافته ها
میانگین سطح آنتی اکسیدان GPX وTAS خون به طور چشم گیری در بیماران پمفیگوس کاهش یافته است. ازلحاظ آماری تفاوت معناداری در میزان SOD خون در میان دو گروه مشاهده نشد.
بحث: نتایج این تحقیق بیانگر این می باشد که دفاعانتی اکسیدانی در مبتلایان به پمفیگوس ولگاریس دچار تغییر شده است و نیز نشان می دهد که تغییرات سطح TAS،GPX می تواند نقش مهمی در واکنش های ناشی از این بیماری داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!