بازشناسی علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران بر اساس نظریه مبنایی Grounded Theory

پیام:
چکیده:
هدف اصلی تحقیق عبارت است از شناسایی عوامل بازدارنده نهادینه شدن تحزب در ایران بعد از انقلاب اسلامی. سوال اصلی تحقیق این است که موانع شکل گیری تحزب در ایران از نظر اندیشمندان کدم اند؟». با توجه به نظریه های متفاوت موجود در این زمینه، متغیرهای محوری هر نظریه را احصا و در مصاحبه با نخبگان سیاسی اجتماعی موضوع تحزب را طرح نموده ایم و با استفاده از روش تحلیلی- تبینی، وزن و تاثیرگذاری هر متغیر مشخص گردیده است. این مقاله بر مبنای نظریه داده بنیاد و نرم افزار Atlas-ti هدایت گردیده و همه مواد و داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار تجزیه وتحلیل گردیده است. یافته ها نشان می دهد که ناکارآمدی احزاب سیاسی در تامین منافع مردم و ماهیت تمامیت خواه ساختار سیاسی قوی ترین عوامل تاثیرگذار بر عدم توسعه تحزب در ایران هستند و متغیرهای ضعف جامعه مدنی، ضعف فرهنگ سیاسی جامعه، ضعف سازوکارهای قانونی و تقابل ایدئولوژیک تحزب با مبانی دینی متغیرهای با تاثیر قابل توجه بر عدم تحزب به شمار می روند و متغیرهای کنش و نزاع طبقاتی و همچنین نپذیرفتن اصول مدرنیته در ایران تاثیر زیادی بر عدم توسعه تحزب در ایران ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!