مکان یابی ساختگاه تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و دورسنجی در حوزه آبریز گوهرکوه استان سیستان و بلوچستان، ایران

پیام:
چکیده:
منطقه مورد مطالعه، در حوزه آبریز گوهرکوه در منطقه کویر لوت در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. هیدروگراف ترسیم شده برای سطح آب منطقه، حاکی از افت سطح آب آبخوان می باشد. به همین دلیل مکان یابی مناطق مناسب جهت اجرای طرح تغذیه مصنوعی به منظور جلوگیری از افت بیش تر سطح آب، مد نظر قرار گرفته است. برای این کار، از نرم افزارهای ArcGIS و ENVI استفاده شده است. بنابراین ابتدا لایه های اطلاعاتی ارتفاع توپوگرافی، شیب، ضخامت بخش غیراشباع آبرفت، کیفیت آب، نفوذ پذیری، تراکم آبراهه، تراکم شکستگی، لیتولوژی و کاربری اراضی، تهیه گردیده و سپس رتبه دهی شده است. این لایه ها به کمک منطق فازی در نرم افزار GIS ترکیب شده اند. در نهایت، نقشه حاصل از ترکیب نه لایه اطلاعاتی مذکور، برای اجرای طرح تغذیه مصنوعی به روش پخش سیلاب، به دست آمد. نتایج نشان می دهد که حدود 15 درصد از مساحت حوزه از نظر تناسب برای اجرای طرح تغذیه مصنوعی در رده کاملا مناسب و 18 درصد نیز در رده مناسب قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1399396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!