مقایسه تاثیر کلرهگزیدین و بتادین بر کلونیزاسیون باکتریال و عفونت موضعی در محل ورود شالدون در بیماران تحت درمان با همودیالیز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
در بیماران تحت درمان با همودیالیز، بروز عفونت از شایع ترین عوارضی است که ممکنست بدنبال تعبیه کاتتر در وریدهای مرکزی ایجاد شود که در صورت بروز ممکنست منجر به مرگ و میر و ناتوانی، افزایش مدت اقامت بیمار در بیمارستان و افزایش هزینه های بیمارستانی شود. جهت پیشگیری از بروز این عارضه استفاده از محلول های آنتی سپتیک مناسب با خاصیت آنتی باکتریال بالا و طیف اثر وسیع توصیه شده است، لذا این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر کلرهگزیدین و بتادین بر کلونیزاسیون باکتریال و عفونت موضعی در محل ورود شالدون در بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام گردیده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است، در این پژوهش 56 بیمار مبتلا به ESRD پذیرش شده در بیمارستان گلستان اهواز که جهت شروع همودیالیز تحت کاتترگذاری قرار گرفته بودند بطور تصادفی به دو گروه 28 نفری تقسیم شده و در یک گروه جهت پیشگیری از کلونیزاسیون باکتریال و عفونت موضعی محل ورود کاتتر از محلول کلرهگزیدین 4% و در گروه دیگر از بتادین 1% استفاده و مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید و به منظور بررسی برای متغیرهای کیفی از آزمون های کای دو و فیشر، برای متغیرهای کمی نرمال از آزمون های تی مستقل و تی زوجی و نهایتا به منظور بررسی داده های کمی غیر نرمال از آزمون ویلکاسون استفاده گردیددر تمامی موارد ضریب اطمینان کوچکتر و مساوی 0.05 معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
میزان بروز کلونیزاسیون باکتریال محل ورود کاتتر شالدون در گروه کلرهگزیدین 28.57 درصد و در گروه بتادین 82.14 درصد بوده است و آزمون فیشر نیز نشان دهنده اختلاف معنی دار میان دو گروه بوده است وهمچنین بررسی میزان تاثیر کلرهگزیدین و بتادین برعفونت موضعی محل شالدون در دو گروه نشان داد که میزان بروزعفونت موضعی در گروه کلرهگزیدین 14/ 7 درصد و در گروه بتادین 42/ 21 درصد بوده است در حالی که بررسی این داده ها با استفاده از آزمون کای دو اختلاف معنی داری میان دو گروه نشان نداده است.
بحث و نتیجه گیری
کلرهگزیدین در کاهش میزان کلونیزاسیون باکتریال محل ورود شالدون در بیماران همودیالیزی و همچنین در کاهش میزان عفونت موضعی محل کاتتر موثرتر از بتادین بوده و بدین ترتیب ضدعفونی کردن پوست با آن موثرتر از بتادین می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1400328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!