بررسی فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدان و تجمع یون های فلزی در کلزای تلقیح شده با باکتری P. fluorescens FY32 تحت تنش شوری

پیام:
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثر تلقیح بذر کلزا با باکتری P. fluorescens FY32بر فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدان و تجمع یون های فلزی در شرایط تنش شوری در پاییز سال 1391 در گلخانه تحقیقاتی گروه به نژادی و بیوتکنولوژی گیاهی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز انجام گرفت. آزمایش به صورت کرت های دوبار خردشده با سه فاکتور (تنش شوری، تلقیح با باکتری و رقم) در قالب طرح پایه کاملا تصادفی در سه تکرار در سیستم کشت هیدروپونیک انجام گرفت. سطوح تنش شوری شامل 150 و 300 میلی مولار نمک کلرید سدیم همراه با سطح بدون شوری به عنوان شاهد بود. دو رقم مورد بررسی کلزا، ‘ساریگول’ و ‘هایولا 308’ بودند. نتایج نشان داد که فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان (کاتالاز، پراکسیداز و پلی فنول اکسیداز) در گیاهچه های تلقیح شده با باکتری کاهش معناداری نسبت به گیاهچه های تلقیح نشده در سطوح مختلف تنش شوری داشت. تجمع یون های سدیم و کلراید با افزایش شوری در گیاهان بیشتر شد، ولی یون پتاسیم کاهش معنادار داشت. تجمع یون سدیم و کلراید در گیاهچه های تلقیح شده با باکتری تحت تنش شوری کاهش و مقدار پتاسیم افزایش داشت. رقم ‘هایولا 308’ تحت تنش شوری کمترین کاهش در مقدار تولید ماده خشک را داشت و مقاوم تر از ‘ساریگول’بود. این رقم مقاوم در حالت تلقیح با باکتری و در سطوح مختلف شوری دارای کمترین فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان و تجمع یون های سدیم و کلراید و بیشترین غلظت یون پتاسیم بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
897 تا 910
لینک کوتاه:
magiran.com/p1401608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!