تاثیر عصاره گیاهان شاتره و کلپوره و آفت کش پی متروزین بر کشندگی و تغییرات آنزیم استراز سفیدبالک پنبه،Bemisia tabaci (Genn.) روی رقم حساس و مقاوم گوجه فرنگی

پیام:
چکیده:
در این پژوهش تاثیر عصاره گیاهان شاترهFumaria parviflora (Lam.)، کلپورهTeucrium polium (L) و آفت کش پی متروزین روی کشندگی و فعالیت آنزیم استراز عمومی حشرات کامل سفیدبالک پنبه Bemisia tabaci (Genn.) (Hem.: Aleyrodidae) در دمای 2±27 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±50 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی ارزیابی شد. برای آزمایش های زیست سنجی، بوته های دو تا چهار برگی گوجه فرنگی رقم مقاوم کال جی ان تری و حساس ارگون در غلظت های مختلف عصاره ها غوطه ور گردید و 72 ساعت بعد از تیمار کردن، مرگ ومیر محاسبه شد. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار برای هر تیمار انجام گرفت و آب مقطر و متانول به عنوان شاهد استفاده شد. برای ارزیابی اثر تیمارها بر فعالیت آنزیم استراز، بوته های دو تا چهار برگی گوجه فرنگی ارقام ذکرشده آغشته به غلظت LC25 عصاره ها و حشره کش شد. نتایج نشان داد که میزان LC50 عصاره گیاهان شاتره و کلپوره و آفت کش پی متروزین برای حشرات کامل پرورش یافته روی رقم حساس به ترتیب 26/17، 88/93 و 026/0 و برای رقم مقاوم به ترتیب 26/13، 36/68 و 019/0 گرم بر لیتر بود. آثار زیرکشندگی عصاره ها و آفت کش روی میزان فعالیت آنزیم استراز نسبت به شاهد معنادار بود. میزان آنزیم استراز، برای شاهد و حشرات کامل تیمارشده با عصاره گیاهان شاتره و کلپوره، آفت کش پی متروزین روی رقم حساس به ترتیب 00161/0، 0086/0، 009/0 و 0038/0 و روی رقم مقاوم 027/0، 0068/0، 0097/0 و 0043/0 میکروگرم آلفانفتیل استات در دقیقه بر میلی گرم پروتئین بود؛ بنابراین میزان سمیت عصاره ها و آفت کش در حشرات پرورش یافته روی رقم مقاوم بیشتر از رقم حساس به دست آمد. آفت کش پی متروزین بیشترین سمیت را به خود اختصاص داد و از میان عصاره ها سمیت شاتره بیشتر از کلپوره تعیین گردید. میزان فعالیت آنزیم استراز در حشرات تیمارشده روی رقم مقاوم کمتر از رقم حساس به دست آمد. با توجه به این نتایج، کاربرد توام رقم مقاوم گیاهی با عصاره های گیاهی یا آفت کش می تواند به عنوان راهکار مناسب علیه سفیدبالک پنبه در برنامه های IPM به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 369
لینک کوتاه:
magiran.com/p1402300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!